Fatwa

De Tunesische regisseur Mahmoud Ben Mahmoud, die in Brussel woont en werkt, maakt humanistische en maatschappijkritische cinema. FATWA is zijn zesde langspeelfilm en vertelt het verhaal van Brahim, die na het dodelijke motorongeluk van zijn zoon verneemt dat die, ondanks een moderne opvoeding, lid was van een radicaal islamitisch groepje. Gechoqueerd door de geruchten slaat hij de gevaarlijke weg naar de ontdekking van de waarheid in.

Het idee voor FATWA ontstond al voor de Tunesische Jasmijnrevolutie in de vroege jaren 2010, toen Ben Mahmoud hoorde over het bestaan van een jihadistentrainingskamp in de Ardennen en een salafistische afdeling van de moslimscouts in België. Met het herstel van de vrije meningsuiting in Tunesië na 2013 besloot Ben Mahmoud de film in Tunesië te situeren. Die revolutie heeft verschillende stromingen ‘bevrijd’: radicale islamieten en liberalen moeten proberen samen te leven. De personages en situaties in deze ritmische film stellen de veelheid van standpunten voor. De vader in FATWA (Ahmed Hafiane) is een tolerante moslim die zijn weg zoekt in de Tunesische samenleving. Het publiek kan zich gemakkelijk in hem herkennen. Loubna (Ghalia Benali), zijn ex, is de auteur van een boek tegen het obscurantisme binnen de islam. Daarom wil het groepje van hun zoon haar dood en roept een fatwa over haar uit. Een voorbeeld van hoe het concept gemanipuleerd wordt, want in se is een fatwa gewoon een religieus decreet, een beslissing genomen door een religieuze autoriteit, die toegepast moet worden.

FATWA is een directe film, een pamflet tegen mannen die buiten de wet hun terdoodveroordelingen straffeloos uitvoeren in naam van de islam. Zoals de gebroeders Dardenne (zijn coproducenten) werkt Ben Mahmoud met de vastberadenheid van één personage om de problemen te tonen die inherent zijn aan de maatschappij. Het symbolische (niet-pessimistische) einde van de film waarschuwt ons ervoor dat er altijd iemand zal zijn die denkt dichter bij God te staan en die een ander tot ongelovige uitroept. Maar Brahim en Loubna vinden dat “religie ook beschaafd kan zijn”; er zijn mensen die de deur op een kier zetten voor een hervorming van de islam in Tunesië!

Lees het interview met Mahmoud Ben Mahmoud en Ghalia Benali in Filmmagie, editie #692.

Tickets winnen voor FATWA kan door te mailen naar info@filmmagie.be.

Vertoningen: Cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.