Fear The Walking Dead - Seizoen 1

Net zoals Breaking Bad (zie FM 661 voor de Better Call Saul-bespreking) krijgt ook The Walking Dead uit de AMC-stal een spin-off. Beide series zijn erg belangrijk geweest voor de zender, hoewel de zombiereeks nooit op eenzelfde kritisch succes en prijzenregen kon rekenen. De op de gelijknamige comics van Robert Kirkman, Tony Moore en Charlie Adlard gebaseerde serie is een hit en over de grote plas al aan een zesde seizoen toe. En er wordt al luidop gedroomd van meer dan 10 jaargangen.

Deze spin-off verkent een geheel nieuwe verhaallijn en gebruikt de comics niet als bronmateriaal. Robert Kirkman fungeert echter wel als showrunner, en de reeks behoort dus zeker tot de canon van het alsmaar uitdijende universum van levende doden, dat ook al videogames, boeken en webseries omvat. Het uitgangspunt van FEAR THE WALKING DEAD belooft in elk geval een zeker bestaansrecht. Waar de gebeurtenissen in de originele reeks zich afspelen een hele tijd nadat de mysterieuze zombie-apocalyps uitbrak (op de eerste paar minuten van de pilootaflevering na), en we dus personages volgen die de dystopische, anarchistische wereld als nieuwe werkelijkheid al erkend hebben, situeert deze vertelling zich aan het begin van de uitbraak van het zombievirus. Wat concreet betekent dat je personages gepresenteerd krijgt die plotsklaps geconfronteerd worden met een instortende samenleving.

Als verbouwereerden van dienst: een in Los Angeles wonende disfunctionele familie. Moeder en stiefvader staan met veel passie in het onderwijs, zoonlief is verslaafd aan heroïne, dochterlief is een modelleerling, je kent het vast wel. Het is de bekende, aloude formule. En de karaktertekening weet daar niet bijster veel origineels aan toe te voegen. Voor je het goed en wel beseft, kunnen de wat saaie ‘been there, done that’-personages hun angstkreten op de wereld loslaten. Antwoorden op prangende vragen hoef je ook niet te verwachten, ondanks het feit dat we aan de wieg staan van het zombiefenomeen. Een dergelijke uitbraak is allicht meer gebaat met wat mysterie. Maar ook het stelselmatig instorten van overheidsinstanties, voorzieningen, een hele beschaving, waar in The Walking Dead ook al met bijna geen woord over wordt gerept, blijft heel vaag, met vooral aandacht voor de microkosmos van een doodgewone familie.

Wat is het punt dan? FEAR THE WALKING DEAD voegt enerzijds geen meerwaarde toe aan het grote geheel, maar weet anderzijds ook in de vorm die het heeft aangenomen geen interessant verhaal aan te bieden. De prequel kon hoe dan ook rekenen op mooie kijkcijfers die gaandeweg een stevige duik namen; een tweede seizoen met 15 afleveringen zal later dit jaar het levenslicht mogen aanschouwen. De verwachtingen zijn in elk geval danig getemperd.

Geschreven door NIELS LAVEREN

Fear The Walking Dead - Seizoen 1

09/12/2015