Fidelio

De naam van het schip waarmee Alice afvaart, is veelbetekenend. Want FIDELIO (ondertitel: L'odyssée d'Alice) gaat net zo goed over de fidelitas of trouw van het hoofdpersonage als over haar emotionele zoektocht over ’s werelds oceanen. Alice wordt opgeroepen om een overleden machinist op een koopvaardijschip te vervangen. Met pijn in het hart laat ze haar grote liefde op het vasteland achter. Aan boord blijkt ze de enige vrouw, meteen het begin van een moeilijk parcours.

Origineel aan FIDELIO is alvast dat de film zich voor negentig procent op een schip in volle zee afspeelt, waardoor het geheel een aparte sfeer krijgt. In de lyrische beeldvoering spelen de stralend blauwe luchten en uitgestrekte waterpartijen een hoofdrol, wat voor de mooiste momenten van de film zorgt. Zelfs de krappe ruimten en smalle gangen van het schip krijgen een weids karakter. Met zijn bedwelmende toon en nadruk op de romantiek van het varen is FIDELIO zowat de antithese van claustrofobische duikbootfilms als Das Boot en K-19.

De productie is van een ontwapenende naïviteit, ook door de onverbloemde portrettering van vrouwelijke seksualiteit. Zelden werd de vrouwelijke beleving van lichamelijke lust op zo’n vranke en vrije manier op het witte scherm afgebeeld, zonder dat een en ander ridicuul wordt of naar het pornografische afglijdt. Jammer genoeg krijgen de liefdesperikelen van Alice in de tweede helft een steeds melodramatischer karakter, waardoor je als kijker minder geneigd bent om personages en filmmakers krediet te verlenen. Want willing suspension of disbelief is niet alleen in suspensefilms van toepassing. In de amoureuze driehoek valt vooral Ariane Labed (uit Alps en Attenberg) op als het hoofdpersonage.

Met haar ongedwongen, lijfelijke vertolking won ze al verschillende prijzen, onder meer een César voor ‘Meilleur espoir féminin’. Als de kapitein, het minst uitgediepte personage, is Melvil Poupaud (Laurence Anyways) vrij kleurloos. En de Noorse acteur Anders Danielsen Lie (de suïcidale protagonist uit Oslo, 31. august) is uitstekend als de bedrogen minnaar. FIDELIO is het speelfilmdebuut van Lucie Borleteau, voordien vooral actief als actrice (bijvoorbeeld in L'Apollonide van Bertrand Bonello) en scenariste (bijvoorbeeld voor White Material van Claire Denis).

Fidelio

12/08/2015
2014