The Fifth Estate

“Onverantwoordelijk, contraproductief en schadelijk”. Zo omschreef WikiLeaks Hollywoods tweede poging, na Alex Gibneys documentaire We Steal Secrets, om Julian Assanges verhaal te vertellen. Begrijpelijk, aangezien filmregisseur Bill Condon (Kinsey, Gods and Monsters) en scenarist Josh Singer zich uitsluitend baseerden op kritische bronnen om een film te maken die bovendien (te) veel tegelijk wil zijn. Een shakespeareaans drama, een paranoïde onderzoeksthriller en het ontluisterende portret van de WikiLeaks-oprichter.

In THE FIFTH ESTATE zien we hoe Julian Assange in 2007 Daniel Berg rekruteert om mee te werken aan zijn missie om via een veilig afgeschermde klokkenluiderssite de waarheid aan het licht brengen. Of krachtig gezegd: “De sluier van geheimhouding doorbreken om ons dingen te doen inzien die we dachten te begrijpen, maar niet echt konden vatten.” Alles draait om de relatie tussen deze gelijkgestelde zielen die enkel van mening verschillen over de ethische implicaties van het vrijgeven van onbewerkte geheime informatie die mogelijk levens in gevaar brengt. Deze vermeende meningsverschillen leiden tot een clash. Een botsing van idealen, van persoonlijkheden en vooral ook van nauwe, trouwe vrienden.

Probleem is dat Condon ons Assange louter laat zien door de ogen van Berg. Het beeld dat zo verschijnt, is dat van een megalomaan die niemand vertrouwt, praat als een sekteleider, manipulatief te werk gaat en uiteindelijk zijn ego laat primeren. Kortom, het beeld van een idealist die ontspoord is. Een beeld dat niet zo ver ligt van de 'gevaarlijke gek' waar vooral de Amerikanen Assange voor willen laten doorgaan in hun grootschalige beschadigingsoperatie. Door Berg een traan te laten wegpinken op het moment dat hij de dropbox van WikiLeaks om zeep helpt (een bijna romantische symbolische 'noodzakelijke' broedermoord) en de menselijkheid van Assanges Amerikaanse opponenten te onderstrepen (een diplomate die zucht van verlichting wanneer een informant veilig over de Libische grens raakt), flirt Condon met karaktermoord.

Assange lijkt een gevallen held, een man die door zijn eigen ego naar de afgrond marcheert. Een zielige figuur uit het verleden. En niet het slachtoffer dat de onder een propaganda-lawine bedolven en in isolement levende pionier echt wel is.

Geschreven door IVO DE KOCK

The Fifth Estate

04/12/2013
Productiejaar: 
2013
Distributeur: 
eOne

Media: