The Fifth Wave

Razend rent Cassie door het dichte bladerdek, struikelend bereikt ze een leeggeplunderde supermarkt waar ze een man om hulp hoort roepen. Met haar halfautomatische wapen houdt ze hem onder schot, doodsbenauwd voor wat hij onder zijn jas verbergt. Omdat ze iets ziet glinsteren wat later een onschuldig metalen kruisje zal blijken, haalt ze de trekker over. Een intrigerend begin van het avontuurlijke THE FIFTH WAVE van J. Blakeson.

THE FIFTH WAVE is de eerste van een filmtrilogie gebaseerd op de fantasyboeken van Rick Yancey, die plaatsvindt in een dystopische realiteit waar de boosdoener van dienst al lelijk heeft huisgehouden. In de film komt het gevaar van buiten de aarde. Vergelijkbare franchises  zoals The Hunger Games, The Maze Runner en de Divergent Series, die met de regelmaat van de klok in de bioscoop opduiken, roepen de vraag op of trop niet te veel is.  Cassie is een antiheld net zoals Katniss uit de Hunger-Gamesreeks, een heldin tegen wil en dank. De enige reden waarom ze haar leven op het spel zet, is het in veiligheid brengen van haar broertje. Met Katniss heeft ze eveneens gemeen dat ze geen kaas heeft gegeten van gevechtstechnieken en meteen in het been wordt geschoten, zodra ‘the others, – de aliens die zich als mensen vermommen – daar de kans toe krijgen. Met heel wat geluk een een rits aan toevalligheden, blijft Cassie in leven. Ze overleeft alle vier de golven die de aliens uitsturen om het leven op de planeet Aarde uit te roeien.

Naar de vijfde golf laat THE FIFTH WAVE je raden tot aan de finale toe. Elementen die al eerder beproefd werden in gelijkaardige filmfranchises: het opleiden van kinderen om te vechten die meer angstig dan moedig zijn en de driehoeksverhouding tussen de (anti-)heldin, een helpende hand Evan Walker en een schoolvriend Ben Parish. Daardoor komt een en ander nu vooral ongeïnspireerd over. Thema’s zoals hoop en je menselijk blijven voelen komen al helemaal als ‘déjà vu’ over. Chloë Grace Moretz die Cassie vertolkt, speelt haar rol met net genoeg pathos om geloofwaardig te blijven, nochtans had de actrice een tot nog toe onopvallend acteerparcours. Horrorregisseur J. Blakeson pakt de gevechtscènes uitstekend aan, dat uit zich in de overzichtelijk gefilmde en met momenten brutale actie. Zeker wanneer de vuisten spreken.

De filmmuziek doet exact waar hij voor dient: de apocalyptische sfeer versterken met bombastische arrangementen en krijsende strijkers. Dat kan helaas niet verhullen dat THE FIFTH WAVE met bloedarmoede kampt. Op geen enkel moment onttrekt de film zich aan het label van een minder goede Hunger-Gameskopie. De zenuwslopende beginscène liet nochtans hopen op beter, maar ergens halverwege wordt de film genekt door zijn voorspelbaarheid. Zelfs de M.-Night-Shyamalaanse plotwending doorzie je vrij gemakkelijk. De ironie wil echter dat je wel nieuwsgierig wordt naar de vervolgfilms, die er ongetwijfeld aankomen. Zo goed is de franchise dan weer wel!

Geschreven door DYLAN VYNCKE

The Fifth Wave

23/03/2016