Figlia mia

“Ik wens aan mijn dochter en aan alle kinderen dat ze geen schrik hebben. Deze film is eigenlijk een brief aan mijn dochter”, zei de Italiaanse filmmaker Laura Bispuri in een interview met Filmmagie. Na het donkergekleurde ‘Sworn Virgin’ werkt ze voor de tweede keer samen met actrice Alba Rohrwacher. FIGLIA MIA baadt in de kleuren van Sardinië en verkent verschillende vormen van moederschap.

De 10-jarige Vittoria leidt samen met haar ouders een rustig leventje op Sardinië. Met haar moeder Tina heeft ze een hechte band. Op een dag leert ze Angelica kennen en ze wordt op onverklaarbare wijze tot haar aangetrokken. Beetje bij beetje ontdekt ze dat deze lokale losbol haar biologische moeder is …

Met FIGLIA MIA zet regisseur Laura Bispuri de lijn verder die ze opstartte in haar kortfilms Passing Time en Biondina. Vrouwen en de thema’s die hen aangaan vindt ze belangrijk. In haar debuutfilm Sworn Virgin vertelt ze het verhaal van een meisje dat man wil zijn en nu stelt ze de traditionele moederrol in vraag. Moeders worden vaak op een voetstuk van perfectie geplaatst terwijl dat lang niet altijd overeenkomt met de realiteit. In FIGLIA MIA moet dochter Vittoria kiezen tussen haar liefhebbende, perfecte moeder en de onevenwichtige vrouw die haar bij de geboorte afstond. Angelica mag dan wel wat meer van een duivel in zich hebben dan van een engel, ook Tina heeft haar donkere kanten. Zoals de naam Vittoria aankondigt, zal het jonge meisje erin slagen een evenwichtige beslissing te nemen. Bispuri creëert een ‘emotioneel magma’ waarin elke vrouw moeder én dochter kan worden van de andere twee.

Het verhaal neemt je zonder dat je het beseft mee naar de ontknoping; aangekondigd maar toch niet verwacht. Alles speelt zich af in het bijzondere licht van Sardinië en de geluiden horen bij het landschap. De zeldzame keren dat er toch muziek wordt toegevoegd zijn goed doordacht en betekenisvol.

Bispuri werkt hier voor de tweede keer samen met Alba Rohrwacher (Angelica), die in Sworn Virgin een totaal tegengestelde rol had. Met Valeria Golino (Tina) en Sara Casu (Vittoria) maakt Bispuri voor de eerste keer kennis. Het jonge meisje heeft erg veel talent (het duurde dan ook 8 maanden om haar te vinden). Dat de mannenrollen volledig secundair zijn, werd in Italië niet bepaald op gejuich onthaald. Maar daar is het Bispuri ook deels om te doen; verandering brengen in de mentaliteit van de mannen(film)wereld.

Geschreven door ILSE VAN BAELEN

Figlia mia

15/08/2018