Filmmagie: een Band of Brothers

Red 2, The Smurfs 2, Verschrikkelijke Ikke 2, Kick Ass 2, Hangover 3 en Fast en Furious 6: een greep uit de niet eens zo slechte ontspanningsfilms die ons deze week aangeboden worden in de multiplexen. Voor entertainment halen we hier bij Filmmagie zeker onze neus niet op, alleen pleiten wij er nu al 58 jaar lang voor om de andere film ook een plaatsje te geven. Een luxeproduct voor een nichegroep die daarvoor maar moet betalen? Of een waardevol initiatief dat financieel ondersteund mag worden? Een samenleving die alles wil weten over home-runs en niets meer over Homerus ligt op apegapen. Wie zei ook weer dat cultuur ongeveer alles is wat wij wél, en de apen niet doen?

Laat het nu net cultuurminister Schauvliege zijn die voor onze 57ste verjaardag de subsidies heeft stopgezet. Veel mensen spreken ons daarover aan. Op de vraag: hoe gaat dat nu zo zonder geld, antwoord ik steevast: "Je moet het ook maar eens proberen." Goed gemeende troostwoorden zijn er genoeg: "Maar alle tijdschriften hebben het toch moeilijk, ga toch voor een iPad-versie, ga toch digitaal." Ik merk dan graag op dat onze website www.filmmagie.be al vier jaar floreert. En als alles digitaal wordt, zou het dan niet uniek zijn als er nog één tijdschrift blijft? Geen Filmmagie via Googlebril, maar een tijdschrift in print om te koesteren, niet als wegwerpblad maar als collectors’ item. Begraaf het tijdschrift niet voor het dood is: vinylplaten zijn ook nog springlevend.

En dus, beste lezer, blijven we verder schrijven. Omdat tot nu toe nog niemand gezegd heeft dat we dat slecht doen; integendeel. Lees er de talloze steunbetuigingen van filmmensen maar eens op na. In afwachting van een nieuwe cultuurminister die filmeducatie en onafhankelijke filmkritiek terug een belangrijke plaats in het filmbeleid wenst te geven, werken wij met uw abonneegeld verder. Zolang onze 2400 abonnees ons blijven lezen.  Dus: “Once more unto the breach, dear friends, once more!”

Aan die mooie woorden van Henry V, die acteur Jude Law binnenkort elke avond mag declameren, willen we wel daden koppelen. Initiatieven om niet alleen Filmmagie jaargang 2014 veilig te stellen, maar om onze goede werking ook het volgende decennium te garanderen. Als elke abonnee een nieuwe abonnee zou aanbrengen, dan hebben we er net evenveel als de ‘band of brothers’ van Henry V.

• Wie zijn/haar abonnement op Filmmagie 2014 hernieuwt voor 1 november betaalt de oude prijs (€ 60).
  • Wie dat na 1 november doet, betaalt  € 65. Dubbelabonnementen met Cinemagie worden niet meer aangeboden vermits beide redacties vanaf 2014 gaan samenwerken.
  • Wie vóór 1 januari een nieuwe abonnee aanbrengt krijgt een filmticket of dvd. Mail ons uw abonneegegevens en de gegevens van de nieuwe abonnee.
  • Abonnees die vrijwillig € 100 of meer storten worden nominaal vermeld in het januarinummer als "trouwe vrienden van FM" en ontvangen tijdens het jaar een persoonlijke uitnodiging voor een avant-première.
  • Breng een sponsor aan en ontvang FM een jaar lang gratis!
  • In onze filmclubs genieten abonnees van een fikse korting op de toegangsprijs.

Karel Deburchgrave, voorzitter Filmmagie