Fireworks Wednesday

Wanneer een jongen met zijn bromfiets zijn liefje naar haar werk in Teheran brengt geraakt ineens haar sjaal in de ketting verstrikt... Een veeg teken? Of een eerste signaaltje voor wat het koppel later allemaal zal te wachten staan?

Het meisje begint vlijtig met het schoon maken van het appartement en merkt dat het glas van het raam stuk is; het glas ligt er nog en de man des huizes loopt rond met een omzwachtelde hand. Net waar zij denkt en hoopt een en al liefde en genegenheid te mogen ervaren wordt zij geconfronteerd met achterdocht en argwaan. De vrouw verdenkt er haar echtgenoot immers van een oogje te hebben op (of een relatie met) de buurvrouw/kapster. Voorwaar dat wordt vuurwerk. En dat op de dag van het festival van het vuur, de laatste woensdag voor het Iraanse Nieuwjaar.

De Iraanse rasfilmer Asghar Farhadi, die zich ook met het ontluisterende About Elly zou onderscheiden, houdt het ook deze keer spannend, slalomt van de ene naar de andere penibele situatie, van het ene personage mee naar het andere; hij pikt iemand op tot hij een ander personage treft dat hij dan weer kan volgen - het is bijna karakteristiek voor zijn cinema geworden, al deed ;;;hem dat hem in bijvoorbeeld The Circle al voor. Het is een verhaalstramien dat niet zoveel cineasten aandurven. Farhadi doet dat én slaagt wonderwel. Elke keer opnieuw.

Een melodrama lijkt om de hoek te loeren maar Farhadi houdt het hoofd koel, de stijl sec en zijn acteurs strak in de hand. Niet dat er niets gebeurt. Integendeel. En op de koop toe erg herkenbaar deze introspectie in de kern van een gezin in het bijzonder en in het hart van de Iraanse maatschappij in het algemeen.  Vermits Kiarostami zijn inspiratie vooral in het buitenland zoekt en enkele filmers in Iran zelf een beroepsverbod is opgelegd, en ook Makhmalbaf buitenspel staat, is Farhadi momenteel de nummer één geworden. In Iran maar ook in het buitenland.

FIREWORKS WEDNESDAY heeft - achteraf gezien want lang voordien gemaakt - de betekenis van een prelude op A Separation waarvoor Farhadi de ene bekroning (Gouden Beer) na de andere (tot en met een Oscar) in de schoot werd geworpen.

Geschreven door FREDDY SARTOR

Fireworks Wednesday

30/05/2012