Fisherman’s Friends

'What shall we do with the drunken sailor?’ Bied ze een platencontract aan en verfilm hun levensverhaal. Uitgedost in donkere mantels en ruige baarden, mengt de veelkoppige muziekband traditionele zeemansliederen, shanty’s genoemd, en modernere acapellafolk met een scheut stoute humor. Meer retro wordt het niet.

In 2010 tekenden de Fisherman’s Friends bij Universal Music Group, een van de grootste muzieklabels ter wereld. Hun eerste album bij Universal bereikte een publiek tot ver buiten de thuishaven Port Isaac, behaalde goud in het Verenigd Koninkrijk en ontving een ereprijs van de BBC. Niet slecht voor een bende oude knarren met nog veel oudere liedjes op hun repertoire. Zo’n verhaal verdient het verteld te worden op het grote scherm, vonden Finding Your Feet-producenten en -scenaristen Meg Leonard en Nick Moorcroft na een tv-optreden van de lokale legenden datzelfde jaar. Samen met coscenarist Piers Ashworth en regisseur Chris Foggin hebben zij rond het waargebeurde succesverhaal een film gebreid als een warme trui, tenminste voor wie niet de kriebels krijgt van formulaire feelgoodmovies.

De formule voor FISHERMAN’S FRIENDS ken je al van bijvoorbeeld Bienvenue chez les Ch'tis. Een wat onbeholpen, goedgelovige carrièremaker uit de stad wordt verbannen naar een voor hem vreemde streek waar hij voorbij de vooroordelen geleidelijk aan toch zijn hart verliest en op zijn beurt het hart van de eigengereide inwoners wint door te leren wat echt telt in het leven. De in de bioscoop ondervertegenwoordigde cultuur van de Ch'tis werd ingeruild voor die van de Cornish, de gemeente Bergues voor het vissersdorpje Port Isaac, “een land apart” met amper 721 inwoners. Vis op het droge is deze keer muziekmanager Danny. Het contrast tussen de twee werelden wordt uitgespeeld als stadsduiven versus zeemeeuwen en muzakachtige popdeuntjes versus de bezielde klanken van de tien zingende vissers.

Net zoals zijn grappende collega’s gelooft Danny aanvankelijk niet in de “boyband met een gezamenlijke leeftijd van 653” en “rock-’n-roll uit 1752”. Tot de gejaagde Londenaar door hun muziek iets ervaart dat hij als moderne mens meent kwijt te zijn: gemeenschapszin, passie en een band met de geschiedenis. Ook als muzikanten plaatsen de stoere vissers familie, liefde en vriendschap boven geld en roem. Stambomen hebben diepe wortels in Port Isaac en iemands woord is er “hard als Cornish eikenhout”. Dat leert Danny van Jim, de koppige aanvoerder van de muziekgroep en de overbeschermende vader van Danny’s love interest Alwyn. Ruwe zeebonken, blanke pitten. Ondertussen doemen donkere wolken op boven de dorpspub, maar de oneerlijke strijd van de kleine man om het kloppend hart van zijn gemeenschap maakt deze muzikale film nog geen Brassed Off. Daarvoor mist het verhaal de bitterzoete weemoed en het tragikomische sociaal realisme.

Te lichtvoetig voor zeemansbenen pleit FISHERMAN’S FRIENDS dan wel voor een authentieke, unieke vorm van expressie, door middel van bandwerk komt dat even oprecht over als managerspraat. De dynamiek tussen alle personages rolt zich uit op voorspelbare wijze en in tegenstelling tot de vissers getuigt de generische beeldtaal van weinig karakter. Voor aandoenlijk en charmant moet je het stellen met de vertolking van David Hayman als overgrootvader Jago. Authenticiteit beperkt zich hier tot het draaien op locatie, inclusief dezelfde kerk waar de groep het eerste album voor Universal opnam. Wat overeind blijft, is hun muziek, gezongen in combinatie met de acteurs. Alle bandleden kregen een cameo en het werk is opgedragen aan twee van de overleden vrienden. Aan de overkant van het Kanaal groeide de film al uit tot een even grote hit als de band. Een sequel staat in de steigers.

Vertoningen: cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door TIM MAERSCHAND

Fisherman’s Friends