Flatliners

Wat te verwachten van een remake van Joel Schumachers origineel uit 1990, dat toen al uitblonk in middelmatigheid en saaiheid? Yep, niet meteen een filmproductie om reikhalzend naar uit te kijken. Toch is het uitgangspunt van deze thriller best boeiend.

Vijf studenten geneeskunde (drie meisjes en twee jongens in tegenstelling tot de vier jongens en het ene meisje uit het origineel) experimenteren in de kelder van het ziekenhuis waar ze stage lopen met een bijna-doodervaring. De titel verwijst dan ook naar de vlakke, horizontale lijn op de elektrocardiograaf, de ‘flatline’ die duidt op het ontbreken van elektrische activiteit van het hart. Op een hartstilstand dus. De studenten voelen zich na hun reanimatie als herboren. Maar er zijn tegelijk spoken uit hun verleden mee naar het heden geslopen, die zich al snel letterlijk gaan manifesteren en de protagonisten met de dood bedreigen als ze geen schuld bekennen of rouw betonen. De boodschap luidt namelijk: sluit heikele gebeurtenissen uit het verleden af om met een schone lei aan een zorgeloze toekomst te bouwen. Vanaf hier loopt alles trouwens grondig mis. Niet alleen met de hoofdpersonages, maar vooral met de film zelf.

Op de eerste plaats werkt de combinatie van pseudowetenschappelijk onderzoek en horror van geen kanten. De huiverfragmenten lijken eerder op promoshots voor een Halloweenfuif dan op angstwekkende horror. FLATLINERS is trouwens PG-13. Dan weet je meteen dat de beoogde doelgroep tieners zijn. Helaas zijn de meeste tieners meer gewend dan wat voorspelbare jump scares en digitale effecten.

Deze tienerleute staat tegelijk elke vorm van spanningsopbouw in de weg. Het acteursteam wandelt bijgevolg al slaapwandelend door de ridicule plotwendingen heen. De regisseur van de (Deense) Millenniumtrilogie regisseert op automatische piloot. Alles lijkt hier computergestuurd. Met een volslagen zielloos, stijlloos, fantasieloos en bijwijlen tenenkrommend gedoe als resultaat.

Zelf oordelen? Hier vind je de vertoningen van FLATLINERS terug.

Meer reviews, portretten, themastukken en interviews vind je in ons maandelijkse filmmagazine, te bestellen met een mailtje naar [email protected], te koop bij een van de verkooppunten, of maandelijks in uw bus via een abonnement.

Flatliners

29/11/2017
2017