Foxfire

Net zoals in zijn Gouden Palm Entre les murs richt de Franse filmer Laurent Cantet de focus op een groep rebelse jongeren. Ditmaal niet in het Parijs van vandaag, maar in het kleinstedelijke Amerika van de jaren vijftig.

Het moderne, urbane Frans met invloeden uit de hele wereld maakt plaats voor de soms plechtstatige, soms opstandige taal van arme, Amerikaanse tienermeisjes die zich afzetten tegen verdrukkend seksisme en klassenonderscheid. Met hun bende Foxfire gaan ze resoluut in tegen conservatief machismo en goochelen ze met links-revolutionaire gedachten. Feministische scherpslijpers zijn het echter niet. Ze willen vooral genieten van hun volle vrijheid. En dat in een wereld van puberale jongensbendes en dirty old men.

Halfweg de jaren negentig werd hetzelfde boek van Joyce Carol Oates al verfilmd. Die weinig opzienbarende adaptatie, met een jonge Angelina Jolie als de rebel Legs, speelde in het heden en had aanzienlijk meer aandacht voor gelikte beeldtaal, geïdealiseerde rebelleniconografie, tienerglamour en voorzichtig naakt dan Cantet. De Fransman lijkt die Foxfire-versie wel als antivoorbeeld te hebben gebruikt. Samen met DOP Pierre Milon maakt hij het retrodrama niet tot een esthetisch spektakelstuk. Zoals eerder in Entre les murs hebben ze vooral oog voor de groepsdynamiek, gefilmd met de camera op de schouder. Zelden zijn de meisjes – allemaal debutantes – uit beeld. Hun gezichten en interacties vullen het scherm. Daarbij valt vooral Legs op, het hart en de ziel van de bende. Maar ook zij is geen (anti)heldin verheven boven de rest.

Foxfire: confession d’un gang de filles gaat in op het wantrouwen dat in de groep sluipt wanneer die een afgelegen, bouwvallig huis betrekt. Het is een toevluchtsoord voor vrijgevochten meisjes, maar hun ‘vrijheid, blijheid’ wankelt. Voor racisme of geweld zijn ze niet immuun. Hun bandeloze vitalisme, dat aanvankelijk met argeloos vandalisme gepaard gaat, heeft een schaduwzijde. Dat maakte de vertelster van de film, de stille intellectueel Maddy, al meteen duidelijk toen ze haar herinneringen begon te vertellen. De opstandige levenslust blijft branden als een waakvlam, ook wanneer de droom uiteenvalt.

Foxfire

13/03/2013
2012