Frères ennemis

Vergezeld door sterren Reda Kateb en Matthias Schoenaerts, de hechte vijanden uit de titel, stelde de Franse filmmaker David Oelhoffen zijn misdaadthriller FRÈRES ENNEMIS voor in de hoofdcompetitie van Filmfestival Venetië. De confrontatie tussen de twee ‘best friends forever’ speelt op het scherp van de snee.

De film opent knallend met abrupte cuts in geluid (schreeuwende agenten, deuren die worden ingetrapt) en beeld (idem). Een sterke proloog die je meteen bij het nekvel grijpt en subtiel het personage van Kateb introduceert. Driss is leidend inspecteur van een Parijs narcoticateam en wordt door zijn uiterlijk aangesproken in het Arabisch. “Je parle francais, fils de pute!”, is zijn snedige antwoord. Driss was een kind uit les projets, de arme buitenwijken van Parijs, die hij na zijn jeugd achterliet om agent te worden. De politie is net de vijand van de gemeenschap waar Driss deel van uitmaakte; een hechte groep vrienden, als familie voor elkaar, waarin de mannen altijd wel op een of andere manier verbonden zijn met hasj- of cokehandel. Oelhoffen schetst de broederlijkheid van dit milieu al in een van de eerste scènes, waarin een groep hun vriend opwacht die vrijkomt uit de gevangenis. Er wordt gekust, geknuffeld, gedanst, gelachen en gegeten. Het contact tussen de mannen is heel fysiek en nooit zonder een vorm van machismo.

Dat rechercheur Driss eigenlijk heel close was met de groep, kom je maar met mondjesmaat te weten. Na een misgelopen drugsdeal met een van zijn informanten komt hij in contact met frère ennemi en cocaïnesmokkelaar Manu (Schoenaerts). Hun oude vriendschap komt bovendrijven en al vlug werken beiden zich steeds meer voor elkaar in de nesten. Nooit wordt voorspelbaar wie trouw zal zijn aan zichzelf, zijn clan (of politieteam) of net aan de jeugdvriendschap. De grenzen tussen ‘goed’ (de smeris) en ‘slecht’ (de crimineel) vervagen wanneer deze personages worden uitgediept.

David Oelhoffen en zijn DoP Guillaume Deffontaines kiezen niet altijd de meest voor de hand liggende mise-en-scène. De dreigende soundscape van Superpoze drijft ten gepaste tijde de spanning op zonder opdringerig te worden. Oelhoffen, die zijn kunnen eerder bewees met de existentiële Camusadaptatie Loin des hommes (ook al met Reda Kateb), verrast deze keer met een intelligent geschreven misdaadthriller.

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS

Frères ennemis

03/10/2018