Freeheld

In dit waargebeurde verhaal heeft Laurel Anne Hester (1956 – 2006) jaren dienst bij het Ocean County Police Department achter de rug. Privé en werk houdt ze angstvallig gescheiden. Haar seksuele voorkeur blijft een goed bewaard geheim, want als lesbische in een machowereld is een carrière niet vanzelfsprekend. Tot longkanker alles in perspectief plaatst. Laurel wil haar levenspartner Stacie haar pensioen overdragen. De uiteindelijke toekenning daarvan net voor haar dood in januari 2006 betekende een mijlpaal op de weg naar het Amerikaanse homohuwelijk, dat sinds 2015 mogelijk is.

In 2007 won Cynthia Wade al een Oscar met een korte documentaire over de zaak. In deze fictieversie ligt de sterkte bij de cast. Julianne Moore, die schitterde in Still Alice, brengt ook hier verlies en vertwijfeling krachtig in beeld. Ook Ellen Page is geloofwaardig. Shannon lijkt als Laurels politiepartner Dane een kloon van zijn personage in het oerdegelijke 99 Homes, die zijn verwondering over zijn partners geaardheid herkenbaar kleinmenselijk maakt. Laurels loopbaan als inspecteur wordt flitsend geëvoceerd met een drugsvangst, en ook haar ontmoeting met Stacie rolt zonder tijd te verliezen het verhaal in.

FREEHELD is verhaaltechnisch en inhoudelijk een evenwichtsoefening tussen hoogdringendheid en de traagheid van een emotionele band. Terwijl Stacie hun tijd liever niet verliest aan een juridische strijd, worstelt Laurel met de mentale en financiële erfenis. Het wordt complex wanneer hun persoonlijke strijd door het debat over het homohuwelijk wordt gekaapt. Dat moralisering het snel overneemt van krachtig drama is des te jammer. Scenarist Ron Nyswaner was nochtans op bekend terrein, met de klassieker Philadelphia op zijn palmares. Ondanks gelijkaardige thema’s baadt het scenario in handboekschrijven en prefab-emotie. Moore en Page mogen nog zo hard hun best doen, andere rollen zijn flauwe karikaturen, met als dieptepunt activist Steven Goldstein. De conservatieve besluitnemers houden voet bij stuk uit overtuiging en uit angst om stemmers te verliezen, van geloofwaardige motieven is amper sprake. Voor een film over een verhaal dat een sociale beweging in gang heeft gezet, is er van werkelijke mentaliteitsverschuiving weinig spoor. Hoewel het einde emotioneel geladen is, maken talloze clichés en een kleffe montage het FREEHELD onmogelijk echt te raken.

Geschreven door JONAS BRUYNEEL

Freeheld

18/05/2016