Before the Frost

Tussen boer en duivel loopt het mis op het 19de-eeuwse Deense platteland. Met intens acteerspel dwaalt een boer in Denemarken heen en weer op de sociale ladder. Knielen, zitten of rechtstaan, dat is de vraag.

Met een naderende winter en een verloren oogst ziet de Deense boer Jens zijn inkomen verdwijnen en zijn honger toenemen. Terwijl zijn moed tot gruis vermaalt, deelt hij het laatste stuk rot brood met zijn gezin. De nieuwste film van Michael Noer (Papillon, 2017) schildert een weinig rooskleurig portret van het Deense boerenleven in de 19de eeuw. Terwijl machtsverhoudingen tussen de kerk, grootgrondbezitters en pachters al helemaal scheef zitten, komen ook rijke Zweedse herenboeren land, vee en vrouwen inpalmen. Jens moet zijn trots met droog brood inslikken. Hij beslist zijn gronden aan een Zweedse suikerbietenboer te verkopen, op voorwaarde dat die man zijn dochter huwt. Zo klimt het hele gezin op de sociale ladder en moeten ze tijdens de kerkdienst niet achteraan bij het gepeupel staan. Met nette zondagskledij en veel land mag je van de diaken namelijk een bank vooruit. Het pact tussen boer en ‘duivel’ tart echter het noodlot. In de rode gloed van het kaarslicht dwaalt Jens tussen schuld en opportunisme. Terwijl lijken verdwijnen in de Deense moeraslanden, neemt de levenskwaliteit van het gezin toe. Jens wordt rusteloos. Wat als zijn dochter zijn konkelarij ontmaskert?

Met intensiteit brengt Jesper Christensens spel een mengeling van akelig afgemeten onverschilligheid en gekwelde broosheid. Het aanhoudende vioolgehuil van Rune Tonsgaard Sørensen (Danish String Quartet) en de grauwe cinematografie van Sturla Brandth Grøvlen versterken het ongemak en de hardheid van zijn morele dilemma. Grøvlens zwevende camerawerk herinnert bovendien aan diens oudere werk. Met Victoria, de one shot film over een uit de hand gelopen feestnacht in Berlijn, viel hij in 2015 al in prijzen. In BEFORE THE FROST wordt echter abrupt gesneden: de spanning is een pak ingetogener dan in de bloedstollende heist-film en laat de intensiteit over aan het acteerspel.

Jens' dochter valt uiteindelijk voor het gepamper en de keurige charme van de aristocratische grootgrondbezitter. Haar nieuwe rol als vrouw des huizes heeft dan ook voordelen: met een gedekte tafel, nieuwe kleren en pianolessen is het harde plattelandsleven plots zo zoet als een suikerbiet. Als anderen dat niet inzien, moeten ze maar doodvallen. Of blijven rechtstaan in de kerk.

Vertoningen: cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door INGE COOLSAET

Before the Frost

08/01/2020
Regisseur: 
Productiejaar: 
2018
Distributeur: 
Paradiso Filmed Entertainment

Media: 

onomatopee