Frozen II

Na decennia van blanke, onderdanige prinsessen die gered moesten worden, werkt Disney sinds enkele jaren met meer nuance. Na 'Moana' over een gekleurd meisje uit de Pacific en de politiek correcte(re) remake van 'Aladdin', is het in FROZEN II opnieuw de beurt aan de Koningin van de Sneeuw.

Elsa bekleedt de troon van Arendelle, haar zus Anna zit met Kristoff op een roze wolk en Olaf de pratende sneeuwman is nog niet gesmolten. Veel tijd voor huiselijk familiegeluk is er echter niet, want de lokroep van het avontuur klinkt als een sirene vanuit het Noorden. De clan van Elsa belandt in het Betoverde Bos, waarin het Northuldravolk en de soldaten van Arendelle al jarenlang gevangen zitten. Elsa blijkt de uitverkorene om verleden en heden met elkaar te verzoenen.

Zoals het eerste sneeuwsprookje blinkt deze sequel uit in een stevige portie oorwurmen: aan power ballads, dromerige feelgoodsongs en zusterduetten geen gebrek. De monsterhit 'Let It Go' maakt plaats voor 'Show Yourself'. Met dezelfde kracht en een even groot meezinggehalte zingt Elsa zichzelf moed in. Een magische transformatie van outfit en sneeuwvuurwerk à la 'Let It Go' kunnen niet ontbreken. Hét muzikale hoogtepunt is het duet van Kristoff met zijn rendier. De verlaten minnaar troost zichzelf met een melige ballade, inclusief ongemakkelijke danspasjes, rendieren als achtergrondzangers en flashbacks naar romantische momenten. Zo spot FROZEN II heel zelfbewust met zijn eigen musicalkarakter. Wanneer Elsa een duik neemt in haar herinneringen, schreeuwt haar schim uit het verleden “Let it go!”, waarop Elsa meteen haar oren afdekt.

In de Frozen-trilogie ­­– nummer drie is op komst – geen zwijgzame echtgenotes of freules die ongevraagd wakker worden gekust, maar twee zussen die kracht vinden in hun familieband en daar geen man voor nodig hebben. Anna valt dan wel in zwijm voor een klungelige sneeuwverkoper, Elsa wordt niet gedefinieerd door haar relatie tot een man, maar door de moedige strijd tegen haar eigen krachten. Zo probeert Disney zijn wereldbeeld te verruimen en zijn precaire geschiedenis goed te maken. Nu al gaan er stemmen op die Elsa bombarderen tot de eerste expliciet lesbische prinses van de studio. Nog enkele jaren wachten en we weten of de Koningin van de Sneeuw ook dat rolmodel vertolkt.

Vertoningen: cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door HANNE SCHELSTRAETE

Frozen II

20/11/2019
Scenario: 
Muziek: 
Genre: 
Productiejaar: 
2019
Distributeur: 
The Walt Disney Company

Media: 

onomatopee