Fruitvale Station

Vooraleer je de bioscoop binnenstapt om deze onder meer al in Tribeca op het filmfestival bekroonde debuutfilm van Ryan Coogler te gaan zien, zal je een beslissing moeten nemen: Geef ik me over aan de kracht van vakkundig gemaakte cinema met het hart op de juiste plaats of ga ik me ergeren aan de emotionele manipulatie bij een reconstructie van waargebeurde feiten die het manifeste verkiest boven het authentieke?

De 22-jarige zwarte Oscar Grant werd op oudejaarsnacht 2008 aan de metrohalte Fruitvale Station plompverloren doodgeschoten door de politie van San Francisco. Het amateurfilmpje van een toevallige getuige (want met gsm gemaakt) ging de wereld rond en veroorzaakte een golf van verontwaardiging. Coogler filmt de laatste levende dag van Grant (een zeer geloofwaardige Michael B. Jordan, die doorbrak dankzij zijn rol in The Wire) en trekt in FRUITVALE STATION alle registers open, van de schijnbare amateurbeelden bij de opening tot vakkundig in scène gezette intimistische fait divers waar een engelachtige Grant de ene nieuwjaarspadvindersdaad na de andere verricht, tot en met het waardige afscheid van zijn moeder aan haar zoon uiteindelijk.

Kleine misstapjes die de man ooit zou hebben begaan – zoals het bedriegen van zijn vrouw, een niet nader genoemd crimineel feit waarvoor hij 5 jaar cel kreeg – en ontslag op zijn werk worden zeer terloops in de marge vermeld om er geen misverstand over te laten bestaan dat enige onmin met zijn omgeving tot het verre verleden van de jonge vader behoort. Net door ze weg te moffelen gaan deze feiten echter luider spreken. We stellen ons vragen naar de genuanceerde versie van het verhaal, naar achtergrondinformatie, naar een objectievere blik. Of is het wel degelijk verantwoord om een laffe daad van de overheidsdiensten aan de kaak te stellen en het verlies van onschuldig leven ondubbelzinnig te veroordelen?

Aldus bekeken zouden we Grants laatste dag in de film kunnen interpreteren als een fictieve samenvatting van het leven dat hij nooit heeft kunnen leiden. Zorg dat er een aangenaam café naast de cinemazaal ligt, voor een flink potje nakaarten aan de toog.

Fruitvale Station

15/01/2014
2013