Game of Thrones - Seizoen 5

GAME OF THRONES heeft het ter plaatste blijven trappelen overheen vier seizoenen tot een kunst verheven. Winter is coming, en ook dit seizoen mogen we dat meermaals aanhoren, maar traditiegetrouw en conform de verwachtingen laat die boosaardige winter ook dit vijfde seizoen nog op zich wachten.

Het groots opgezette fantasierijke epos weet de verveling wel nog steeds voor te blijven, omdat de reeks erin slaagt het te laten lijken alsof het allemaal een richting uitgaat die we niet verwacht hadden. De psychologische diepgang, geholpen door het door de band genomen excellente acteerwerk, en schokkende wendingen doen de rest. Ter plaatse trappelen in stijl dus. De dure productie blijft ook genieten van een enorme populariteit, met een gemiddelde van twintig miljoen kijkers per aflevering in thuisland Amerika, en ook al enkele jaren een afgetekende koppositie in het illegale downloadcircuit.

In de harde wereld van Westeros en Essos draait alles nog steeds om macht, wraak en gerechtigheid, en het geheel blijft verbazen met zijn kleurrijke personages, adembenemende omgevingen (hoewel de CGI bij momenten aan de lachwekkende kant is) en plotwendingen waarbij geen enkel personage veilig is voor een brutaal einde. De personages die het loodje nog niet gelegd hebben, komen opnieuw in stormachtige situaties en op onbekende terreinen terecht, die leiden tot onverwachte bondgenootschappen. De macht van de Lannister familie in de hoofdstad is tanende na de dood van pater familias Tywin. Cersei Lannister heeft steeds minder vat op het politieke gekronkel, en zal drastische maatregelen nemen om de opkomende Tyrellfamilie een halt proberen toe te roepen. Cerseis broer Tyrion is ondertussen gevlucht naar het continent Essos, waar hij de drakenmoeder Daenerys zal gaan zoeken in een poging zich bij haar aan te sluiten. De ambitieuze koningin is in Essos aangekomen in de stad Mereen, waar ze haar grote veroveringstocht verder voorbereidt maar problemen kent met de lokale bevolking en hun in haar ogen ongewone en barbaarse gebruiken. De jonge Sansa Stark keert onder invloed van Littlefinger terug naar haar geboorteplaats Winterfel, waar haar familie verdreven is en de meedogenloze Boltonfamilie de plak zwaait, en ze zal moeten leren samenleven met de verraders die haar familie afslachtten.De leiderscapaciteiten van Jon Snow zorgen er intussen voor dat hij de aanvoerder van de Night’s Watch wordt, en zijn talenten worden ook opgemerkt door de oprukkende Stannis Baretheon, die zijn leger klaarmaakt om de veroveringstocht richting IJzeren Troon verder te zetten.

En dat is nog maar een zeer beknopte greep uit het aanbod van de véle verhaallijnen die GAME OF THRONES dit jaar aanboort, een kreunende kwantiteit waar de serie wat onder te lijden krijgt. In tegenstelling tot eerdere jaargangen voelt het geheel immers onaf. Er worden dit jaar maar weinig echt memorabele nieuwe personages geïntroduceerd, omdat hun screen time beperkt is in de tien afleveringen, en diepgang daardoor onmogelijk wordt. Dat GAME OF THRONES het steeds  met maar tien episodes moet stellen, leidt ook tot een ander opvallend probleem. Er zijn zo veel personages en verhaallijnen die om aandacht schreeuwen in het complexe kluwen, dat sommige passages en karakters na een cliffhanger plots niet meer aangehaald worden, waardoor het voelt alsof er een episode ontbreekt. De serie begint intussen de boeken van George R.R. Martin in te halen, en in het zesde seizoen zal dat inhaalmanoeuvre definitief zijn, aangezien het langverwachte zesde boek The Winds of Winter de deadline niet gehaald heeft. Showrunners David Benioff en D.B. Weiss werken echter wel nauw samen met Martin, en weten dus ook waar ze naartoe moeten met de serie.

Geschreven door NIELS LAVEREN

Game of Thrones - Seizoen 5

15/03/2016