Game of Thrones: seizoen 8

Het doek is gevallen, de draken kunnen weer op stal. Terwijl de laatste acht jaren de personages steeds donkerder gekleed gingen, met details uit stoer leer, kleurde de lucht grauwer en dwarrelden witte vlokken van sneeuw en as neer. Het slotakkoord van GAME OF THRONES is in duister gehuld.

Een lied van ijs en vuur eindigt wanneer de nieuwe Grand Maester Sam het stoffige manuscript van het verhaal een beetje cheesy op tafel werpt. Dat kenmerkt ook het achtste en laatste seizoen van een serie die onnoemelijk veel deining veroorzaakte op social media. Er zat een fantasyvertelling in, maar ook veel klungelige verhaallijnen die niet goed wisten welke kant ze op moesten. In een totaal van 73 afleveringen werd de familie Stark volwassen op het scherm en tegelijk groeide de schare fans aan tot twaalf miljoen kijkers per aflevering. Meer en meer kritische hongerige ogen om te voeden, en die waren zeker niet altijd mild.

Showrunners D. B. Weiss en David Benioff luisterden daar gestaag vaker naar, in de onzekere tijd die aanbrak wanneer ze George R.R. Martins boeken voorbijstaken: favoriete personages overleefden en de intrigerende spelletjes en complottheorieën werden ingeruild voor barokke veldslagen. Zelfs wanneer je als kijker fouten (bijna) vergeten bent, krijg je die eerdere keuzes op het laatste moment alsnog snel gerechtvaardigd, bijvoorbeeld wanneer Sansa Stark stelt dat ze haar kracht dankt aan de martelingen die ze onderging drie seizoenen geleden.

GAME OF THRONES maakte draken weer hip en wil in haar achtste seizoen veel pleasen, maar blijft bovenal de serie die je als kijker afstraft voor je emotionele investering in een hoofdpersonage en die de televisie uit de huiskamer haalt. Vooral dat laatste zullen we ons herinneren van de derde en vijfde aflevering, ‘The Long Night’ en ‘The Bells’. De daarin uitgevochten veldslagen hoorden op groot scherm, eigenlijk letterlijk, want veel mensen zochten na de donkere komst en het heengaan van The Night King, leider van de White Walkers, naar een verklaring voor de te donkere beelden. Zijn onze televisieschermen werkelijk niet compatibel met de serie, die de makers groter zagen? Hoe dan ook schroeide het lot van King’s Landing op ons netvlies. Geen enkele stad werd zo mooi en zo hartverscheurend in as opgeslokt. Alle dreigingen werden vanuit het perspectief van het gewone volk getoond, van de verduisterende, marcherende dood tot Dany die als een stipje in de lucht boven de hoofdstad cirkelt. Aan het visuele banket werd geen honger geleden. Dat de uiteindelijke koning van de Seven/Six Kingdoms op nog geen vijf minuten gekozen werd en Tyrion ellenlange emotionele verklaringen moest geven, zullen we samen met de andere haastig geschreven losse eindjes maar snel doorslikken. Een bevredigend en voltooid einde had niemand meer verwacht nadat was aangekondigd dat het laatste seizoen maar zes afleveringen zou tellen. Had ik al verteld over de majestueuze draken door het animatieteam?

Themastukken en meer besprekingen van films op dvd, VoD en blu-ray, vind je in de rubriek 'Huisbios' in het tijdschrift Filmmagie.

Geschreven door SILKE ROCHTUS

Game of Thrones: seizoen 8