Geheim Agent Marnie

Omgeven door het leukste roze speelgoed en gevoed met taart en cupcakes, komt huiskat Marnie niets te kort. In haar dagboek zien we de triade spelen-slapen-eten steeds opnieuw herhaald worden. Voor haar kattenmoeder is ze alles, maar zij wil méér. Het avontuur dat ze onderneemt om detective te worden, is de inzet van een nieuwe Europees-Indiase CGI-animatiefilm, momenteel in de bioscoop te zien.

De techniciteit en vereiste budgetten maken van Europese animatiefilms meestal coproducties van verschillende landen. In het geval van GEHEIM AGENT MARNIE zorgde Grid Animation in Gent voor het modelleren en de rigging (maken van skeletten volgens welke de personages bewegen), het animeren van de personages gebeurde in India en hoofdproducent Duitsland nam de afwerking (klinkt minder groot dan het is) voor zijn rekening. Visueel leidt de 3D-animatiefilm niet onder dat gefragmenteerde productieproces. De Duitse tweeling Christoph en Wolfgang Lauenstein vertrok voor hun tweede bioscoopfilm van kleien character designs, wat die ondanks de CGI een ambachtelijke look geeft. Wat de inhoud betreft, gaat het er wat minder geraffineerd aan toe. GEHEIM AGENT MARNIE past binnen het veelvoudig herkauwde format van de roadmovie: personage X vertrekt al dan niet gewild op avontuur, maakt vrienden onderweg, komt naar het einde toe in een schijnbaar bodemloze put van tegenslag en weet dankzij nieuwe inzichten en vrienden toch uit die put te klauteren. Ironisch is het dan ook wanneer titelpersonage Marnie zegt: “De goeien kan niks overkomen, dat heb ik op tv gezien!” Het is een metalaagje dat nog enkele keren komt bovendrijven. Marnie verwijst namelijk meermaals naar het verschil tussen fictie en realiteit wanneer ze het heeft over haar favoriete detectivecartoon. In haar dwepen daarmee zien we haar hang naar een avontuurlijker leven. De naïeve binnenhuiskat is namelijk rotverwend en overbeschermd.

Wie de mollige, rosse poes ziet, denkt misschien aan Garfield, maar het contrast tussen de twee cartoonfiguren kon haast niet groter zijn. Marnie heeft geen greintje kwaad in zich en spreekt met de schattige meisjesstem van Tinne Oltmans. Ze gedraagt zich als een mensenkind (aan tafel eten met bestek, tv kijken in haar slaapkamer), maar kan niet met mensen praten. Later wordt daarop ingespeeld, wanneer ze een telefoongesprek moet plegen: slim als ze is, gebruikt ze opnames uit haar tv-show om te communiceren. De film zit vol genoeg met dat soort vondsten en grappen om niet te vervelen, al werkt hij minder op de lachspieren dan zijn voorganger Louis en de aliens. De humor is gestoeld op de uitvergrote karakters van de verwende kat, de brommende hond, de vrolijke maar domme ezel en de depressieve haan die Marnie op haar missie als wannabedetective tegenkomt. Doet dit kwartet een belletje rinkelen? Nee? Misschien als u ze ­­­– zoals op een zeker moment in de film – op elkaar gestapeld door een raam ziet turen? Inderdaad, ook in De Bremer Stadsmuzikanten vinden deze vier dieren elkaar tijdens hun zoektocht naar een beter leven. Een fijne knipoog, die helaas verdwijnt in het geheel van hergebruikte tropen (de boze en de domme dief voor wat slapstick, de overbodige liefdesintrige, de brompot die tot inkeer komt …). De cover van de iconische vliegtuigscène uit North by Northwest zou daar ook onder kunnen vallen, maar is toch eerder een cadeautje voor de cinefiel. De avonturentocht van Marnie zorgt kortom voor een vermakelijke kinderfilm, met zichtbare stilistische ambitie en een al net zo zichtbaar gebrek aan ambitie wat de vertelling betreft. Het einde hint naar een vervolg, dat hopelijk wat meer verrassingen in petto heeft.

Vertoningen: cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS

Geheim Agent Marnie

03/05/2019
Genre: 
Productiejaar: 
2018
Distributeur: 
Kinepolis Film Distribution

Media: 

onomatopee