Gemini Man

Will Smith staat in GEMINI MAN oog in oog met zijn jongere zelf. Regisseur Ang Lee doet zijn uiterste best om daar meer van te maken dan technische spielerei. Maar is dat voldoende om deze peperdure CGI-productie in een memorabele ervaring te transformeren?

Naast botox en plastische chirurgie heeft Hollywood nog een manier ontdekt om acteurs ‘eeuwig’ jeugdig te houden: CGI. Die is de laatste jaren zo geavanceerd geworden dat ze bij momenten de realiteit met verbluffend detail benadert. De rage begon een kleine tien jaar geleden met Jeff Bridges die in Tron Legacy (2010) als twee druppels water leek op zijn personage Kevin Flynn uit de eighties. Daarna volgden ook onder meer Arnold Schwarzenegger in Terminator Genisys (2015), Michael Douglas in Ant-Man (2015) en Patrick Stewart in X-Men: The Last Stand (2006) een gelijkaardige verjongingskuur. In GEMINI MAN is het de beurt aan Will Smith. Als Henry Brogan speelt hij een ouder wordende, professionele huurdoder, die in opdracht van de overheid smerige zaakjes opknapt. Van een rustige oude dag is uiteraard geen sprake. Zeker niet nadat hij een samenzwering op het spoor komt, waarbij zijn opdrachtgevers zich tegen hem keren. De overtreffende trap is die waarin Brogan af te rekenen krijgt met zijn jongere zelf. Is het zijn zoon? Een tijdreiziger? Een kloon? Voor wie de trailer nog niet bekeken heeft, spoilen we de clou nog niet. Eigenlijk doet die er weinig toe. Wat lijkt op een soort bombastische versie van Looper (2012), draait inhoudelijk helemaal anders uit. Regisseur Ang Lee trekt – net zoals bij Hulk (2003) en Life of Pi (2012) – de technische trukendoos open; ook zoals bij Life of Pi in hypergestileerde 3D. Dat levert absoluut een dolle achtbaanrit op. Mensen met een gevoelige maag nemen vooraf best wat medicatie tegen reisziekte. De beelden flitsen en floepen bij verschillende John Woo-achtige actiescènes aan een haast letterlijk duizelingwekkende vaart over je netvlies. Smith geeft zich zoals altijd helemaal. En ook de acteurs die hem omringen, doen hun uiterste best om iets te maken van het weinige dat het script hen biedt. Bijna meelijwekkend is Benedict Wong die grappig tracht te zijn ondanks weinig humoristische dialogen. GEMINI MAN is zeker de moeite om eens te bekijken als CGI-mijlpaal, maar wie doorheen de visuele esthetiek kijkt, ontdekt vooral een krakkemikkig scenario dat je na afloop van de film verward de zaal uitstuurt.

Vertoningen: cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Gemini Man