Gemma Bovery

Warme bakker Martin Joubert is verslingerd aan literatuur, met een voorliefde voor tragische, 19de-eeuwse heldinnen, zoals Emma Bovary – Flauberts prototype van de vrouw die op zoek is naar een onbereikbare liefde, en die zich continu verveelt. (“Er gebeurt niks in het boek, maar toch fascineert het”, zegt Gemma later.) Hij kent Flauberts roman dan ook door en door. Wanneer de Britse Gemma Bovery met haar oudere, zachtaardige, maar wat saaie en weinig doortastende man (inderdaad, zoals in de roman) in een Normandisch dorpje komt wonen, raakt Joubert niet alleen betoverd door haar frisse en ongekunstelde verschijning, zo verschillend van zijn nuchtere vrouw, maar ziet hij ook meer dan één overeenkomst met Flauberts romanpersonage.

Hoewel Gemma geniet van de natuur, de wijn en het Franse eten, verveelt ze zich net zoals Emma nogal eens, zeker wanneer het regent en ze niet met haar hond naar buiten kan. Net zoals Emma zoekt Gemma romantiek en opwinding in buitenechtelijke relaties – met onder anderen de kasteelbewoner, net zoals bij Flaubert. Gemma maakt een einde aan Jouberts rust en evenwicht, die hij na een druk leven in Parijs op het platteland zoekt. Hij raakt volkomen geobsedeerd door Gemma. Het gaat zo ver dat hij zijn ideeën over en gevoelens voor het romanpersonage projecteert op de Gemma van vlees en bloed en zelfs haar leven een andere wending probeert te geven, om het tragische einde van de roman te voorkomen.

Fabrice Luchini is uitermate geschikt om het komische van Jouberts rol naar boven te halen. Het scenario is gebaseerd op de gelijknamige strip van de Britse Posy Simmonds. Haar Tamara Drewe (later getekend dan Gemma Bovery, gebaseerd op Far from the Madding Crowd van Thomas Hardy) werd in 2010 verfilmd door Stephen Frears. In beide stripverfilmingen is de hoofdrol voor voormalig Bondmeisje Gemma Arterton, die minder op prinses Diana lijkt dan de stripfiguur, maar die erin slaagt de verleidelijke naïviteit (en verveling) van Emma/Gemma heel mooi neer te zetten. Simmonds geeft ook kritiek op de Britse inwijkelingen in Frankrijk, zoals de rijke Brit die met de irritante Franse Wizzy getrouwd is (Elsa Zylberstein). Maar ook Charlie Bovery heeft het over ‘the Frenchies’. Een leuke film, waarvoor je Madame Bovary mag, maar niet eerst hoeft te lezen.

Geschreven door EVELIEN VAN VESSEM

Gemma Bovery

10/09/2014