Genius

MAXWELL PERKINS boetseerde als uitgever het werk van Ernest Hemingway en F. Scott Fitzgerald tot de onsterfelijke verhalen zoals we die nu kennen. Toen de passionele auteur Thomas Wolfe bij hem aanklopte met zijn lijvige debuut, stond Perkins voor de grootste uitdaging uit zijn loopbaan: de schrijfsels van het genie temperen tot publiceerbare literatuur. Dat resulteerde in twee tijdloze meesterwerken: Look Homeward, Angel en Of Time and the River.

Theaterregisseur Michael Grandage baseert zijn filmregiedebuut GENIUS op Max Perkins: Editor of Genius van Andrew Scott Berg. Zo’n literatuurbiografie verfilmen is moeilijk. Twee mannen die samen een kanjer van vijfduizend pagina’s strippen kan visueel zelfs behoorlijk saai zijn. Maar met een extravagante, luidruchtige schrijver genre Wolfe is dat allerminst het geval. Jude Law zet werkelijk alle registers open als de dramatisch energieke auteur. GENIUS evoceert een opwindende tijd. De grote depressie en de artistieke vrijheid van de opkomende jazz gingen hand in hand met grootse literatuur. De makers van de film hebben hun huiswerk gedaan. Grootheden zoals Hemingway en Fitzgerald – door hun mentor Gertrude Stein de Verloren Generatie genoemd – dwalen in het kantoor en de vriendenkring van Perkins rond. Kleine kanten van de schrijvers komen subtiel tot uiting, zoals Fitzgeralds drankgebruik of Hemingway’s passage in de Spaanse burgeroorlog. Deze verloren generatie vatte onnavolgbaar de tijdgeest in het land dat ze zowel bewonderden als verachtten. Net die unieke tijdgeest is in GENIUS weinig voelbaar. Het New York van de crisisjaren is beperkt tot Perkins’ kantoor. Parijs, het hart van die Amerikaanse literaire generatie, is niet meer dan een vakantieoord. De wanhoop van de depressie en de opwinding van de jazzcultuur zijn slechts kanttekeningen. GENIUS mist intelligentie om echt te imponeren. Wolfes grootste emotionele uitdaging schuilde in zijn onzekerheid of hij zonder Perkins ook succesvol zou zijn. De film raakt dat wel aan, maar mist diepgang. Nu wordt het delicate spel met woorden en zinnen ondergesneeuwd onder relatieproblemen en een toenemende werkdruk. Wolfes twijfels komen niet over als een sluimerende spanning, maar als bruusk keerpunt dat voor het scenario nodig was. Daardoor blijft de veelbelovende biopic wat op de oppervlakte.

Geschreven door JONAS BRUYNEEL

Genius

28/09/2016