Gifted

Mary, een meisje van zo’n acht jaar oud, woont bij haar oom Frank in een nostalgisch aandoend kuststadje in Florida. De setting is idyllisch. Frank en de pientere Mary – grote bruine ogen, vooraan missende melktandjes – praten met elkaar in snedige, snelle dialogen met soms gekunstelde oneliners. GIFTED, de terugkeer van Spider-Manregisseur Mark Webb naar het kleinere drama van zijn debuut '(500) Days of Summer', start met Mary’s eerste schooldag. Dat ze absoluut niet wil gaan lijkt in eerste instantie typische ontbijttafelpraat voor een kind. Maar ze heeft zo haar redenen …

Try and be a kid!” roept Frank Mary na nadat ze eindelijk de schoolbus is opgestapt. Wat bedoelt hij? Onze nieuwsgierigheid is gewekt, al geeft de filmtitel best veel weg. Het is ook even wachten op hoe de verhouding tussen Mary en Frank precies in elkaar zit; in eerste instantie lijkt hij gewoon haar vader. Deze subtiele mysteries zijn een pluspunt in dit voor de rest behoorlijk voorspelbare verhaal. Zo roept de introductie van Mary’s lerares Bonnie (Jenny Slate in een bloemenjurk) meteen het vermoeden op dat tussen haar en Frank de vonk zal overslaan. Al snel en op een clichématige manier ontdekt Bonnie dat Mary – net zoals haar moeder en grootmoeder, toch wel straf – een rekengenie is. Wanneer Mary iets later opkomt voor een gepest klasgenootje – naast een genie is ze ook nog eens een heldin – en een ander kind slaat, wordt Frank op het matje geroepen en raadt de directie aan Mary naar een gespecialiseerde school te sturen. “Als er iets is wat Mary niet nodig heeft, is het wel dat nog eens benadrukt wordt hoe anders ze is.” Frank probeert haar zo in het keurslijf te duwen van “a normal kid”. Bestaat er wel zoiets? Door van goedzak Frank geen feilloze ouder te maken, vermijden de scenaristen de valkuil van de te sprookjesachtige ‘goed versus slecht’-tegenstelling in de personages. Al snel komt namelijk ‘boze grootmoeder’ Evelyn in het spel, die een zaak start voor het hoederecht over Mary, wier talent ze net wil ontwikkelen (of is het eerder uitbuiten, van Mary een kleine blonde denktank maken?). De tweede kans die Evelyn krijgt met haar kleinkind dwingt haar terug te kijken naar hoe ze Mary’s moeder heeft opgevoed. Met haar liep het fataal af. De duik in het verleden van de grootmoeder wekt empathie op. Ook dit personage wordt dus met een zekere gelaagdheid gebracht. Even lijkt het zelfs alsof ze inderdaad enkel het beste wil voor Mary – tot vervelens toe door beide partijen aangehaald in de film. Toch mondt het verhaal uit in een klassieke ‘goed versus slecht’. Frank betrapt Evelyn in een veel te expliciet gebrachte setting, alsof er een soort indoctrinatie aan de gang is: in een kleine kamer zitten enkele wetenschappers met boeken en borden met wiskundige formules rond Mary. Wanneer Frank hen als het ware betrapt, volgt een aardige plotwending. Na een emotionele verzoening verdwijnen ook alle andere problemen als sneeuw voor de zon. Het familiedrama eindigt in pure feel good.

Marc Webb spitste zich tot 2009 toe op muziekclips, tot hij door het succes van zijn onafhankelijke langspeeldebuut 500 Days of Summer meteen richting Hollywood werd gekatapulteerd. Net als GIFTED maakte zijn debuut gebruik van gevatte humor en een behoorlijke portie meligheid. Columbia en Marvel Pictures vroegen hem in 2012 om The Amazing Spider-Man (de eerste met Andrew Garfield) te regisseren, net als de sequel in 2014. GIFTED past ook perfect in het Amerikaanse studioplaatje, al is de film – in tegenstelling tot het spektakel van Spider-Man – cinematografisch en narratief zo gewoontjes dat hij beter past in de huiskamer dan op het grote witte doek.

De vertoningen van GIFTED vind je op cinenews.be.

Wekelijks kiest Filmmagie een film van de week, eventueel aangevuld met besprekingen die niet eerder in print verschenen. Meer recensies, wedstrijden, achtergrondstukken en interviews vind je terug in ons magazine, te koop in de boekhandel of online te bestellen via [email protected]. Een abonnement van 10 nummers is het voordeligst en gemakkelijkst.

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS

Gifted

05/07/2017