Girls - Seizoen 4

Het vierde seizoen van GIRLS is nog geen tien minuten bezig of het pakt weer uit met een behoorlijke pikante seksscène. De serie van en met Lena Dunham heeft nooit ergens doekjes om gewonden, maar de grens met gratuit begint wat te vervagen.

GIRLS is altijd op zijn best geweest als een satire die het narcisme en zelfmedelijden van enkele welgestelde vrouwelijke twenty-somethings in New York op de korrel neemt. De reeks bereikte vorig seizoen een culminatiepunt in emotionele complexiteit, toen bleek hoe weinig de vriendinnen elkaars gezelschap feitelijk nog wisten te appreciëren. GIRLS is niet zo sprookjesachtig als Sex and the City (waarmee de serie oorspronkelijk vaak vergeleken werd), waarin vriendschap finaal alles overwint.

In het vierde seizoen lijkt de serie het spoor toch wat bijster te zijn. Het overkoepelende narratief ondervindt voor het eerst problemen met het verkennen van nieuwe horizonten. Centraal figuur Hannah Horvath trekt naar Iowa, waar ze voor twee jaar zal deelnemen aan de prestigieuze Writer’s Workshop. Volwassen worden zit er ook dit jaar niet in, en ze blijft ook in een andere staat en omgeving wild en narcistisch om zich heen schoppen. Sommige andere verhaallijnen lijken daarbij echt wel opgedroogd, zoals die van de wat wereldvreemde Shoshannah, die voor het eerst op zoek moet naar een job en haar ex-vriend Ray, die zijn eerste stappen in de politiek zet. Daarbij komt dat bepaalde plotwendingen wat cartoonesk aanvoelen. Lena Dunham baseerde GIRLS op haar eigen ervaringen als jongvolwassene, maar je begint je af te vragen hoe pertinent die herinneringen nog zijn nu ze zelf zo succesvol geworden is.

Niet dat GIRLS opeens onbekijkbaar is, maar het ter plaatse trappelen gaat de indieserie minder goed af dan een Game of Thrones. Na drie straffe en culminerende, steeds evoluerende jaargangen, brengt het zelfs een zeker ennui met zich mee. "I can't guarantee perfection but I can guarantee intrigue", zo stelt Hannah Horvath het zelf. Voorlopig helt de balans nog in haar voordeel over.

Geschreven door NIELS LAVEREN

Girls - Seizoen 4

16/02/2016