The Go-Go Boys: The Inside Story Of Cannon Films

Maken ze deals of maken ze films? Die kwestie cirkelde in de jaren tachtig al rond Menahem Golan en zijn jongere neef Yoram Globus, ooit eigenaars van het onafhankelijke productiehuis Cannon Films in Los Angeles.

Veel antwoorden biedt The Go-Go Boys: The Inside Story Of Cannon Films niet, daarvoor stelt de documentaire gewoonweg te weinig relevante vragen. Het verhaal van de twee neven begint in Israël, waar hun populaire cinema vaak aandacht heeft voor jongerencultuur. Na hun overstap naar Hollywood – met 500 dollar op zak, zo vertelt de legende – blijven Golan & Globus oog en oor hebben voor nieuwe vormen van muziek en dans. Zoals in Breakdance: The Movie uit 1984.

Toch zou Cannon Films op enkele films na vooral naam maken met blote borsten, met nunchucks zwaaiende ninja’s en ratelende machinegeweren. Hun B-, C- of nog verder in het alfabet afdalende films maakten actiesterren van Charles Bronson, Chuck Norris en Michael Dudikoff. Jean-Claude Van Damme – met grote zonnebril en minuscuul broekje – mag herinneringen ophalen aan de split die hij uitvoerde voor Golan.

Meer prestigieuze films, die de competitie in Cannes haalden, waren er met bijvoorbeeld Robert Altman, John Cassavetes, Jean Luc Godard en andere Andrei Konchalovsky's. Clipkanonnade The Go-Go Boys gaat gezwind heen en weer tussen televisieopnames, anekdotes en fragmenten uit zowel de Israëlische als de Amerikaanse films van Golan & Globus. Hun weg naar glorie is de Amerikaanse droom, op z’n Israëlisch. Dan volgt de neergang.

Een echt heldere analyse blijft uit, maar de verklaring is te zoeken in een voorkeur voor handdrukdeals en alsmaar meer films om alsmaar meer schulden af te lossen. Over de films zelf en de cultuurhistorische context waarin die tot stand kwamen, vernemen we weinig. Geen woord ook over waarom Menahem Golan (geboren Globus) zijn achternaam veranderde zodat die verwees naar de door Israël geannexeerde Golanhoogten.

Zelfs zonder de politiek van cinema erbij te betrekken blijft onvermeld dat de afgelopen zomer overleden Golan in de leer ging bij Roger Corman, koning van de B-film, die via sociale media nog een laatste saluut bracht aan zijn voormalige “ace assistent”: “Menahem knew he was going to the top and he did.”

The Go-Go Boys toont dat Golan en Globus hoge toppen en diepe dalen verkenden, maar laat heel wat intrigerend materiaal ongemoeid.

04/02/2015
2014