Gods of Egypt

Het moet al van The Mummy (1999) en zijn sequels geleden zijn dat de Egyptische mythologie centraal stond in een film. Echt mooie beelden levert het in GODS OF EGYPT niet op. Cineast Alex Proyas kiest voor digitaal in pure gamestijl. De sierlijke en plechtstatige ontwerpen van de tempels van Alexandria op het einde van het Romeinse rijk uit Agora (2008) moet je hier niet zoeken. GODS OF EGYPT verdrinkt in overdaad. De film is amper gestart of de eerste digitale obelisk stort al in elkaar. Dat de kwaliteit van de 3D-special effects nauwelijks die van het bordkarton uit de oude sandalenfilms overstijgt, drukt de amusementswaarde.

Zoals het verwante Clash of the Titans gaat GODS OF EGYPT gebukt onder wazig perspectief en doorzichtige trucage. In Clash of the Titans-stijl vertelt het bombastische GODS OF EGYPT over de vete tussen Horus en Seth over de opvolging in Egypte tijdens de mythologische voorgeschiedenis, toen de goden nog onder de mensen leefden. Toch was er een duidelijk verschil in rang en in verschijningsvorm. Goden waren niet alleen een stuk groter dan gewone stervelingen, ze konden ook in dieren muteren. In de oorspronkelijke papyrusversie was het verhaal opgevat als een rechtszaak van de goden o.l.v. de zonnegod Ra. De godenjury moest zich uitspreken over de Egyptische troon nadat vruchtbaarheidsgod Osiris gedood was door zijn broer Seth. Kwam het bewind toe aan de bedrieglijke woestijngod Seth of aan Osiris’ zoon Horus? In zijn filmversie gooit de in Egypte geboren maar in Australië opgegroeide cineast Alex Proyas de mythologische grabbelton omver en situeert hij de moord op Osiris tijdens de machtsoverdracht aan zijn enigszins onvoorbereide zoon Horus. Op het uit de hand gelopen kroningsfeest zijn de gauwdief Bek en zijn verloofde er getuige van hoe Horus’ blauwe ogen door Seth worden uitgestoken. In de chaos na de moord wordt Beks geliefde als slavin weggevoerd. Daarop sluit de weinig koningsgezinde sterveling een deal met de blinde godenprins Horus. In ruil voor zijn liefje wil hij de god helpen zijn ogen en zijn kroon terug te krijgen. Cineast Proyas neemt een spottend loopje met de mythe door de mensen even dapper en eigenlijk betrouwbaarder en vredelievender te maken dan de rivaliserende en vechtende goden.

GODS OF EGYPT mikt niet op de mythologische waarde van de vertelling, maar op de sexy combinatie van in decolleté gehulde godinnen met gepantserde mannelijke goden. Zelfs de geroutineerde acteur Geoffrey Rush ontsnapt als Ra niet aan de campy nonsens als hij met zijn witte paardenstaart vanop zijn ruimteboot de aardschijf probeert te behoeden voor intergalactisch gevaar. Film of game?

Geschreven door DIRK MICHIELS

Gods of Egypt

30/03/2016