Gommora - La serie Seizoen 2

Het boek van Robert Saviano telde zoveel hallucinante maffiaverhalen dat behalve de bioscoopfilm Gomorra er nu ook al twee tv-series uit zijn gepuurd.

In het eerste seizoen van Gomorra – La serie verdween Cirio Di Marzio, luitenant van Pietro Savastano, de maffia- of beter camorrabaas (de Napolitaanse variant), uit het zicht, in de steek gelaten door zijn echtgenote en hun dochtertje. Tijdens een schooloptreden had hij Genny neergeschoten, zijn jeugdvriend en de zoon van zijn baas. Nadat zijn vader in de gevangenis was beland en zijn moeder donna Imma als regente was vermoord, had Genny zich immers opgewerkt als nieuwe maffialeider en onvoorspelbaar heethoofd; de ouwe getrouwen van don Pietro waren daar allerminst van gediend. Marzio vertrouwde hem niet langer en was meer geneigd zich te scharen aan de kant van de rivaal van de Savastano’s, de jonge Salvatore Conte met een bredere kijk op de ‘business’. Vandaar zijn aanslag op Genny. In de laatste minuten van de 12de aflevering werd Pietro door zijn kompanen bevrijd en bleef Genny stuiptrekkend achter.

Na binnen- en buitenlands succes kwam er het verhoopte vervolg, een derde reeks is in de maak. Vanwaar dat succes van de serie, die zelfs de Amerikaanse markt heeft veroverd, hoewel de VS niet moet onderdoen qua maffiaverhalen? Gomorra – La serie is een meedogenloze kijk op het Italiaanse gangsterfenomeen zoals het echt wordt ervaren, enigszins geromantiseerd maar rauw, zonder verzachtende omstandigheden: de machtsstrijd tussen en binnen de Napolitaanse “families” die terrein, invloed en vooral geld pogen te veroveren. De kwestie goed of kwaad speelt zich af binnen de grenzen van de misdaad; de vertegenwoordigers van de rechtsstaat en van de overheid zijn uitsluitend figuranten zonder veel invloed. De serie is sterk genoeg opgebouwd om bij de kijker sympathie voor bepaalde personages op te roepen, eerst en vooral voor het hoofdpersonage Cirio; ook hij blijft een soms meedogenloze vertegenwoordiger van het gangstermilieu met zijn kleine en grote criminelen. Als journalist en expert (en stilaan ook ervaringsdeskundige) van de georganiseerde misdaad in Italië waarover hij blijft publiceren (en daarom bedreigd door de maffia én beschermd door de Italiaanse overheid) is en blijft Roberto Saviano de maker van de serie. Het tweede seizoen bestaat vooral uit een bijna sociologische beschrijving van het camorramilieu, dat in het eerste seizoen aan de Savastano-clan werd opgehangen. Het verhaal gaat een meer rechtlijnige dramatische toer op, drama dat wordt opgeroepen door een serie van gebeurtenissen die, hoe bloedig soms ook, de toeschouwer nooit in het gezicht worden geduwd. Het heen-en-weer snijden tussen donkere parallelle sequenties draagt ook bij tot de dramatische opbouw en dito spanning. Van sensatiezucht is er geen moment sprake.

Boss Pietro Sevastano vindt een geheim onderkomen van waaruit hij zijn macht opnieuw probeert te vestigen. Genny overleeft zijn verwondingen en begint aan een drugsoorlog met zijn vader en met Cirio die op zijn beurt boss Conte bestrijdt. Gebeurtenissen die zich afspelen tussen Honduras, Keulen, Napels, Rome en Triëste. Het is een gevecht waarin gevoelens het tegen machtsambities moeten afleggen. In de marge blijft de serie een acute beschrijving van het camorramilieu waarvan de Italiaanse media melding blijven maken. Zo wordt het religieuze fanatisme van Conte hier zelfs een risicofactor voor hemzelf. Elk van hun kant engageren Genny en Cirio generatiegenoten en net de pubertijd ontgroeide wijkjongeren in hun meedogenloze oorlog (Saviano’s nieuwe docuroman La paranza dei bambini spitst zich trouwens toe op de wereld van die pubers). Een strijd die lijkt uit te monden op een omgekeerde finale van het eerste seizoen.

Geschreven door MARCEL MEEUS

Gommora - La serie Seizoen 2

Lumière Crime Series