Gomorra

Uit de van 2006 daterende succesrijke docu-roman Gomorra van de Italiaanse journalist en auteur (en sindsdien door de maffia gehate) Roberto Saviano distilleerde de Italiaanse filmmaker Matteo Garrone in 2008 de gelijknamige (meermaals bekroonde) sterke bioscoopfilm. Dit jaar lanceerde de Italiaanse afdeling van het Rupert Murdoch-concern Sky de tv-reeks GOMORRA – LA SERIE, een dusdanig succes dat een tweede seizoen al in de maak is. De titel van de veelbesproken succesroman is een woordspel met camorra, de georganiseerde misdaad ofwel de maffia in en rond Napels, en Gomorra, de Bijbelse verdoemde stad van het verderf.

De drie werken hebben gemeen dat ze een beschrijving van binnenuit zijn van het misdaad-“systeem” – zoals Saviano het noemt. Roman en film via losstaande episoden die aspecten dramatiseren: de opgang en methoden binnen de organisatie, de megalomanie, de rol van de maffiavrouwen, vervalste handel, uitbuitende handenarbeid, omkoping en afpersing in de bouwsector, internationale relaties … Elk van de12 afleveringen van de serie concentreert zich op een thema en behoudt de sobere, afstandelijke aanpak.

Maar elke episode heeft een gemeenschappelijke noemer: de camorrafamilie Savastano die een deel van de Napolitaanse agglomeratie controleert. Er is de boss, Pietro, diens echtgenote Imma en hun zoon Gennaro/Genny , aan wie de ene of de andere aflevering is opgehangen. Maar de echte hoofdfiguur is de jonge “luitenant” Ciro Di Marzio, jeugdvriend van Genny, die doorheen de hele serie niet alleen de structurele verbindingsfiguur is tussen de baas en diens ondergeschikten/uitvoerders, maar die vooral een personage wordt voor wie de kijker willens nillens partij kiest in het (weinige) goede en in het kwade.

Daardoor wordt de serie een echte dramatische serie noir met zijn overheersende sombere sfeer, die weinig adempauze laat, geënsceneerd volgens de tv-seriegrammatica van afwisselende korte sequenties en overtuigend vertolkt in het Napolitaanse dialect door tot dan toe onbekende acteurs.

Geschreven door MARCEL MEEUS

Gomorra

20/08/2014