Gordon & Paddy

Je moet wel harteloos zijn om kwaad te spreken over de aandoenlijke figuren Gordon en Paddy, een oude politiepad met krakende gewrichten en zijn spitse assistent, een weesmuisje. Het topteam uit de Zweede kinderboekenserie schittert nu in een bioscoopfilm.

De trage Gordon en de gezwinde Paddy zijn beide door en door goed, maar ze hebben ook hun ‘menselijke’ tekortkomingen. Zo valt Gordon van tijd tot tijd in slaap en gaat hij treuzelen als hij zin heeft in een koekje en is Paddy onzeker en ongeduldig. Het detectiveduo uit de Zweedse kinderboeken van Ulf Nilsson moet de veiligheid bewaren in de bosgemeenschap. In deze 2D-animatiefilm leren ze elkaar kennen en zoeken ze samen de dief van eekhoorn Valdermars gestolen hazelnoten. Na de doorbraak en de afwikkeling in die zaak gaat de film even slabakken. Het verhaaltje is rond en verliest snel onze aandacht. Toch kozen de makers ervoor om drie boeken en dus drie zaken samen te ballen, waarschijnlijk opdat de speelduur zou passen voor een bioscooprelease. Door na de zaak van de gestolen nootjes een grotere rol te geven aan de vermeende slechterik, wordt het verhaal gelukkig weer spannender. Heel fijn is de boodschap wanneer de terreurdreiging op kindermaat (inclusief ouders die hun kinderen bang maken, profiling en een pak vooroordelen) een groot misverstand blijkt te zijn. Het eindigt met Paddy’s verzoenende woorden: “Vos is blijkbaar niet heel veel anders dan wij: een beetje gevaarlijk en een beetje aardig!”

De soundtrack, die bestaat uit simpele pianodeuntjes begeleid door voornamelijk strijkers, is soms best dreigend en op elk moment sfeeraanvullend. De Nederlandse stemmencast brengt de personages tot leven, al waren we ook wel benieuwd te horen hoe Stellan Skarsgård, een van Zwedens grootste acteurs, het ervan afbracht als Gordon. GORDON & PADDY is met zijn pastelkleuren, natuurdetails, zachte vormen (alles trouw aan de illustraties van Gitte Spee) en een toch al best ingewikkelde plot geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar. Precies het soort film met een Scandinavische schattigheid en authenticiteit dat past in de stal van de Belgische kinderfilmverdeler JEF (voorheen Jekino), die eerder ook al films uitbracht als het Finse Tootletubs & Jyro, het Deense Mini en de muggen en het Zweedse Kleine Anne en Lange Oom.

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS

Gordon & Paddy

24/10/2018