Greyhound

In de Belgische bioscopen is het dezer dagen tevergeefs speuren naar Tom Hanks. Zie ook (niet) ‘A Beautiful Day in the Neighborhood’. Hanks zelf is bepaald niet verguld dat distributeur Sony GREYHOUND, waarvan hij hoofdrolspeler én scenarist is, doorverkocht aan Apple TV.

Tom Hanks schreef zelf het scenario voor deze oorlogsfilm en liet hem produceren door zijn eigen maatschappij Playtone. We mogen GREYHOUND dus een van ’s mans meest persoonlijke projecten noemen. Toch ontdekken we hier minder een nieuwe Hanks dan een sterk geconcentreerde versie van rollen die hij eerder speelde. Beter uitdiepen wat je goed doet dan je op onbekend terrein wagen, moet de ondertussen 64-jarige acteur gedacht hebben.

Na samenwerkingen met Eastwood, Spielberg en Greengrass weet de hele wereld dat Hanks als karakteracteur nooit verdwijnt onder de pet van een uniform, maar als geen ander een herkenbaar huisvadergevoel kan injecteren in taaie, autoritaire rollen. Ook in het script tracht Hanks het warm water niet opnieuw uit te vinden, maar volgt hij netjes de evolutie die onder meer de bovenstaande regisseurs al uittekenden. Sinds Saving Private Ryan moet een oorlogsfilm realistischer ogen dan een wandeling naar de supermarkt, terwijl recentere mijlpalen als Dunkirk en 1917 een krappe en koortsachtige spanningsboog toevoegden aan dat realisme. GREYHOUND gaat verder op dat elan. Amerikaanse hulpkonvooien die in de Tweede Wereldoorlog naar de Britse eilanden voeren, moesten in de Atlantische Oceaan gedurende vijftig uur een zone overbruggen waar geen hulp vanuit de lucht geboden kon worden. In dat gebied vielen ze ten prooi aan aanvallen van Duitse onderzeeërs. Kapitein Krause (Hanks) leidt de fregatten die zo’n hulpkonvooi door het gewraakte gebied moeten loodsen. Behalve een korte interactie tussen Krause en zijn geliefde verlaten we nauwelijks de brug van het schip waarop de Amerikaan het bevel voert.

Hanks stuwt het realisme naar ongekende hoogten door aan koortsachtig tempo onverstaanbaar oorlogsjargon door de strotten van de militairen te jagen. We begrijpen de helft van de tijd niet wat ze bedoelen, maar zitten op het puntje van onze stoel door de strakke regie die de claustrofobie in een schemerige ruimte midden in een vijandig stuk oceaan scherp voelbaar maakt. Ondanks de flitsende actie – die soms te veel de esthetiek van een videospel benadert – is GREYHOUND vooral de tegenhanger van Wolfgang Petersens meesterwerk Das Boot, maar dan bekeken vanuit het standpunt van de tegenpartij van de onderzeeërs. Om grensverleggende cinema te zien moeten we bij grotere regisseurs en meer visionaire scenaristen te rade gaan. Ondertussen toont Hanks wel dat hij goed begrepen heeft wat hem tot een van de belangrijkste acteurs van zijn generatie heeft gemaakt.

Bekijk GREYHOUND op Apple TV.

Greyhound

2020