Guardians of the Galaxy Vol. 2

De eerste Guardians of the Galaxy-film uit 2014 maakte met zelfrelativerende humor, nostalgische 70s-muziek en snedige oneliners het verschil met de superheldensaga’s The Avengers en X-Men. Ook in deze sequel zijn de hoofdfiguren opnieuw een obscuur zootje ongeregeld, dat zichzelf en het ‘ernstige’ superheldengenre geregeld op de korrel neemt. Niet in dezelfde mate als regisseur James Gunn eerder al eens deed, met zijn op wraak beluste antiheld zonder noemenswaardige krachten in Super (2010). Want de half menselijke / half buitenaardse hoofdfiguur in GUARDIANS OF THE GALAXY VOL. 2, Peter Quill (aka Star-Lord) kan wel degelijk keet schoppen, wat een aantal spectaculaire (ruimte)gevechten en intergalactische confrontaties oplevert. Samen met zijn rariteitenkabinet (Gamora, Drax, Baby Groot en Rocket) dient Peter Quill opnieuw het universum te redden van boosaardige krachten. Het explosieve schermvuurwerk wordt deze keer gecounterd door de stevige vriendschaps-/familieband die de Guardians ondertussen met mekaar delen. Daarnaast blijft Peter Quill naarstig op zoek naar zijn biologische vader.

Het scenario wordt iets te veel geplaagd door onnodige nevenplots en ineens opduikende minder belangrijke personages – less is more, was hier beter het motto geweest – waardoor het hoofdverhaal een beetje slordig en met iets te weinig focus afgewerkt is. Toegegeven: fans zullen het op prijs stellen dat ze meer achtergronddetails van hun favoriete personages te weten komen in deze film, en dat bijvoorbeeld de Ravagers, de bende ruimtepiraten waartoe Yondu behoort, iets verder uitgediept worden. Net zoals bij de eerste film speelt muziek een sleutelrol bij de sfeerschepping. De Awesome Mix Vol. 2 (een cassettebandje dat opduikt in de film en deels als soundtrack fungeert), bevat deze keer vervlogen klassiekers zoals ‘Mr. Blue Sky’ van E.L.O., ‘The Chain’ van Fleetwood Mac en ‘Flashlight’ van Parliament. Wedden dat muziekfanaten opnieuw de originele soundtrack op tape zullen willen bemachtigen? GUARDIANS OF THE GALAXY VOL. 2 is een franjeloze trip door ruimte en tijd, waarin humor en absurde personages het winnen van de actie. Oftewel: belachelijk leuk!

De vertoningen van GUARDIANS OF THE GALAXY VOL. 2 vind je terug op cinenews.be

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Guardians of the Galaxy Vol. 2