The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society

Echt verrassen doet Mike Newell (‘Four Weddings and a Funeral’, ‘Mona Lisa Smile’) niet, maar zijn romantische romanadaptatie THE GUERNSEY LITERARY AND POTATO PEEL PIE SOCIETY is wel een heerlijk melig, goed verteld verhaal. Met een recept voor aardappelschillentaart.

Juliet Ashton publiceerde onder het pseudoniem Izzy Bickerstaff een humoristische bundel in het Londen van net na de Tweede Wereldoorlog, en het loopt goed. Tussendoor vindt ze tijd voor een galante New Yorkse diplomaat die haar overstelpt met rozen. Maar zoals bij heel wat tijdsgenoten sluimeren onder die façade verlies en rouw. Dat besef – "alsof je na een donkere tunnel op een kermis bent beland" – laat haar dromen van persoonlijke boeken onder eigen naam. En dan komt er een brief. De schrijver: Dawsey Adams van de Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society. Per brief leert Juliet dat die curieuze organisatie een alibi leverde om ongestoord te tafelen in tijden van bezetting, oorlog, avondklok en honger. Subtiel verzet, waarin de leden twee dingen ontdekten: liefde voor literatuur en een afschuwelijk recept voor aardappelschillentaart.

Geïntrigeerd scheept Juliet eerstdaags naar het Kanaaleiland Guernsey. Dat die godvergeten lap grond haar Londense highsocietyleven in perspectief plaatst, mag niet verbazen. Net als het feit dat haar bezoek evolueert van een onderkoelde bedoening tot een warme thuis. Dat daarbovenop de briefschrijver een knappe, intrigerende varkensboer blijkt, doet de voorspelbaarheid al helemaal geen goed. Gelukkig is er nog Juliets zoektocht naar de waarheid achter de boekenclub. Die maakt deze dromerige adaptatie van de roman van Mary Ann Shaffer en Annie Barrows af en toe verrassend. Dat ze vooral in oude krantenarchieven duikt in plaats van gewoon wat eilandbewoners aan te spreken, mag dan niet het efficiëntst lijken, het heeft toch nostalgische panache.

Voor een film over de helende kracht van boeken is er een belangrijke afwezige: literatuur. Akkoord, nogal wat auteurs komen terloops aan bod – Austen, Brönte, Lamb, Dickens – maar het blijft illustratief. Even goed ging het over een kookclub en een kok; vooral het feit dat ze een passie delen is van belang. Nu lijkt dat literair genootschap vooral een middel om de oorlogsromance wat knus escapisme te bezorgen.

THE GUERNSEY LITERARY AND POTATO PEEL PIE SOCIETY is een warme familiefilm vol boeken, het eenvoudige leven en een flinke dosis van patina voorziene romantiek. Mikken op de bevrijdende kracht van literatuur doen ze niet, maar ongestoord zwijmelen, dat zit er wel in.

Vertoningen: cinenews.beMeer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in uw bus met een abonnement.

Geschreven door JONAS BRUYNEEL

30/05/2018