Haywire

Hollywood ligt aan de voeten van de in Georgia geboren Steven Soderbergh, maker van onder meer Traffic (2000) – Oscar Beste Regie -, Ocean’s Eleven (2001) en The Good German (2006).

Hij laveert van de ene internationale superproductie naar de andere. Internationaal betekent in dit geval een uitsluitend Amerikaans plejade aan filmsterren, opgenomen zowat overal ter wereld, alles keurig aangeduid met de precieze stadsnaam. Dat was voor Contagion (2011) al zo, voor HAYWIRE is dat niet anders. Ditmaal zijn de locaties vooral Barcelona, Dublin, San Diego en New York.

HAYWIRE is in de eerste plaats een formulefilm, een opgeblazen computergame die Gina Carano, opgezadeld met een wereldwijde missie in dienst van de Amerikaanse regering, volop in de schijnwerpers plaatst, als was ze de nieuwe versie van Lara Croft. Zo´n vaart zal het evenwel niet lopen, is te vrezen, al doet ze er echt alles aan om het tegendeel te bewijzen. Als een stuk opgejaagd wild draaft ze door de film, achtervolgd of achtervolgend, van het ene steegje in het andere, vanop de ene dakrand naar de andere springend, over afvoerpijpen en afsluitingen. Ze staat haar mannetje met andere woorden.

Enige psychologie hoef je er niet achter te zoeken en ook de intrige is vrij dun. Een Aziatische gijzelaar wordt door een speciaal commandoteam in Barcelona bevrijd, maar blijkt achteraf toch te zijn vermoord. Zij krijgt de schuld in de schoenen geschoven en moet het een voor een tegen haar collega´s opnemen, de ene nog wat meer verdacht dan de andere.

Grote namen passeren de revue: Ewan McGregor, Michael Fassbender, Antonio Banderas en Michael Douglas. Maar tijd en ruimte om hun personage wat fond te geven en in de verf te zetten krijgen ze niet. Het excuus dat het allemaal voor de lol is, ironisch bedoeld en de niet aflatende herhaling van het publiciteitsteam dat miss Carano al haar stunts zelf heeft uitgevoerd, kan niet verbergen dat de film een lachertje is, onderhoudend uiteraard wel, maar niks meer. Wie baalt erom. Het geeft te denken dat alleen… een reebok voor een verrassing heeft kunnen zorgen.

Geschreven door HUGO BERNAERS

Haywire

11/04/2012