Headhunters

Zelden lonkte een Europese filmer nadrukkelijker naar Hollywood dan de Noor Morten Tyldum met HEADHUNTERS (Hodejegerne voor de puristen), een thriller gebaseerd op een bestseller van Jo Nesbø.

Buiten het feit dat er Noors wordt gesproken, had het net zo goed een Amerikaanse film kunnen zijn; het tempo ligt hoog, de plot krijgt altijd voorrang op karaktertekening, de visuele stijl is extreem gestroomlijnd en diepgang... Ach ja, diepgang zal voor een ander keertje zijn. Wie wil proeven van de culturele eigenheid van de Scandinavische cinema, moet dus elders gaan snuisteren. Wie naar een efficiënte thriller op zoek is, is wél aan het juiste adres.

De plot draait rond Roger, een corporate headhunter die al jaren boven zijn stand leeft in een poging zijn knappe trofeevrouw gelukkig te houden. Om zijn levensstijl te kunnen bestendigen, gaat hij na zijn uren kunstwerken pikken uit de huizen van zijn rijke cliënten. Tot hij kennis maakt met Clas, die een onbetaalbare Rubens in zijn bezit heeft. Roger denkt dat zijn broodje gebakken is, maar Clas is niet wie hij lijkt. Op die manier begint een spannende, maar ook nogal mechanische thriller, die op een oppervlakkig niveau zeker doet wat hij moet doen.

Tyldum weet hoe hij een suspense-scène moet construeren, en hij gaat ook opvallend goed met het geweld in zijn film om. Naar het einde toe wordt de prent zelfs wat grotesk, maar op dat moment ben je wel degelijk met het verhaal mee. Wie zichzelf toch wil wijsmaken dat het allemaal iets te betekenen heeft, kan zich overigens nog altijd vastklampen aan de (weliswaar ongelooflijk breed uitgesmeerde) kritiek op een prestatiegedreven, extreem materialistische maatschappij, waarin uiterlijke tekenen van succes – een peperduur, ongezellig huis, een chique wagen, een dure vrouw – belangrijker zijn dan wat je met je leven doet. Oké, dat thema ligt er continu vingerdik bovenop, als is dat ongetwijfeld terecht.

HEADHUNTERS werkt wel als thriller, maar veel eigenheid of originaliteit moet je er zeker niet in zoeken. Het is een professioneel gemaakt product. Voor zover het al enige ambitie heeft behalve anderhalf uur lang spannend te zijn, is dat hooguit om als visitekaartje te dienen voor een regisseur met Amerikaanse ambities. We wensen hem daar veel succes mee. Waarom ook niet?

Geschreven door DENNIS VAN DESSEL

Headhunters

18/07/2012