Heart of a Dog

49 days in the bardo

Welkom in de wondere wereld van Laurie Anderson, visueel kunstenaar, performance artiest en muzikante. In HEART OF A DOG, haar tweede lange speelfilm, neemt ze afscheid van haar terriër Lolabelle, een hond met een boeddhistische mentor en een trainer, die haar leert schilderen én … piano spelen. Doet Anderson al dan niet ironisch over wat Lolabelle produceert (“In that period, she used a lot of reds”), Laurie vertelt doodleuk voor waar dat Lolabelle een kerstalbum heeft opgenomen, “which was … pretty good!”. Verwacht geen cinematografisch meesterwerk, wel een verrassende diversiteit aan beeldmateriaal (tekeningen, archiefmateriaal, re-enactments, nieuwe opgenomen beelden … ), zelf gemaakt en verzameld. Een stijl die het beste past bij haar intieme verhaal. Laurie – na de film heb je het gevoel dat je haar kent – heeft het over haar jeugd, haar geliefden, maar ook over wat er aan de hand is in haar omgeving. Over de aanwezigheid van militairen in het straatbeeld en de manieren waarop de VS informatie vergaart over haar burgers. Ze doet dat zonder te oordelen; de kijker is vrij om zelf bedenkingen te maken. Meteen valt op hoe weinig dat eigenlijk gebeurt in documentaires. De film keert alsmaar naar Lolabelle terug. De thema’s liefde en dood en afscheid nemen worden op filosofische wijze toegepast op het hondje. We zien haar op het strand, de enige plek waar ze nog durft te rennen sinds ze blind werd. We zien hoe ze kennis maakt met de andere honden in de buurt. Poëzie in kleine dingen. Maar kijk vooral verder dan Lolabelle. De film is een hommage aan Lauries overleden moeder en aan haar levenspartner Lou Reed, die slechts impliciet aanwezig is. “Every lovestory is a ghost story, ” zo citeert Anderson de schrijver David Foster Wallace met haar zachte, rustgevende stem. “The purpose of death is the release of love” is een andere flard poëzie, van Laurie zelf. Wijsheden die aanzetten tot denken, als je er voor open staat. Het slotakkoord volgt, Reeds liefdesnummer (love song) ‘Turning Time Around’. Een vertederend afscheid.

What do you call love
Is it more than the heart's hieroglyphic
Well for me time has no meaning, no future, no past