Hell or High Water

Cowboys of kapitalisme, wat is de hardnekkigste Amerikaanse mythe? Wanneer op geld beluste geweldenaars olie bespeuren, staat één ding vast: there will be blood. Zo ook in HELL OR HIGH WATER, een hedendaagse film over bankrovers op rooftocht door ruraal Texas, die een land in crisis schetst. Al treden de huidige cowboys hier dan wel in het strijdperk tegen wurgleningen en financiële aasgieren in stropdas.

Voor hij enkele jaren geleden het potige gevangenisdrama Starred Up regisseerde, hield de Schot David Mackenzie zich vooral bezig met donkere (Young Adam) tot vederlichte (You Instead, Spread) romantiek. Net zoals in Starred Up paart hij nu familiale besognes aan actievolle uitbarstingen in een door genrecodes afgebakende setting. In HELL OR HIGH WATER – de titel verwijst naar een contractclausule die onvoorwaardelijke betalingen vastlegt – grijpen de broers Toby en Tanner naar de wapens om het geld bijeen te rapen dat de ranch van hun net overleden moeder uit bankiershanden moet houden.

Het schrandere scenario van Sicario-auteur Taylor Sheridan bevat de nodige gemeenplaatsen, maar is zich daarvan bewust en staat op scherp, vooral in de dialogen met Texas Ranger Marcus (Jeff Bridges in True Grit-modus). Vanaf de sublieme long take waarmee HELL OR HIGH WATER opent, heeft de film het hart op de tong; in tegenstelling tot die vermaledijde banken kan de modale burger niet rekenen op een bail-out. De half Mexicaanse, half indiaanse hulpsheriff Alberto ziet de historische ironie in het hartland van de VS: “Ooit werden de indianen van hun land beroofd door blanken, nu worden die blanken op hun beurt beroofd door de banken.” Vanuit een Robin Hood-gedachte wekken de broers sympathie, ook bij de andere personages. Al komen ze – zoals het een eigentijdse western betaamt – niet weg met een kraaknette heldenstatus. Zo pakt de vereenzelviging met de Comanches (“Zij waren ieders vijand”) wel heel navrant uit.

Door zowel de dreigende wolkenpartijen boven uitgestrekte landschappen als de morele vertelling over een familie in small-town Amerika vindt HELL OR HIGH WATER aansluiting bij hedendaags classicisme à la Jeff Nichols’ Take Shelter (minus de apocalyptische boventoon). Zonder evenwel, een beetje zoals de soundtrack door Nick Cave en Warren Ellis, zelf trendsettend te zijn binnen die ondertussen vertrouwde vorm.

Geschreven door BJORN GABRIELS

Hell or High Water

21/09/2016
Regisseur: 
Scenario: 
Genre: 
Productiejaar: 
2016
Distributeur: 
The Searchers

Media: