Het Vonnis

Iemand zoals Jan Verheyen maakt films ‘for the masses’. Dat heeft de maker van intussen al meer dan een dozijn bioscoopfilms nooit onder stoelen of banken gestoken. Hij houdt zijn status als welbespraakte BV met een clevere visie op de hedendaagse media hoog – ook nu weer kijkt hij bij alle tv-zenders kind aan huis te zijn. En aangezien zijn films tot nu toe geen al te hoge toppen scheerden – in een rechtstreeks duel in Jef Geeraerts-verfilmingen De zaak Alzheimer versus Dossier K. moet hij onbetwistbaar de duimen leggen – zou men geneigd zijn hem als een compromitterende crowdpleaser te bestempelen.

Een vorige poging om een heet maatschappelijk hangijzer te belichten (Los, een verfilming van een boek van Tom Naegels), was geen onverdeeld succes. En dus het was uitkijken naar HET VONNIS, een hyperambitieus drama dat op oer-Hollywoodiaanse wijze de stoppen van een man (good old Koen De Bouw) laat doorslaan nadat de moordenaar van zijn vrouw wordt vrijgesproken door een procedurefout. In een Amerikaanse remake zien we Mel Gibson al de rol van wraakengel op zich nemen, maar dat is een cynische opmerking die de uitstekend acterende De Bouw niet verdient.

Geen enkel cynisme is hier trouwens op zijn plaats, want Verheyen levert een zeer gestroomlijnde, professioneel ingeblikte thriller af die pertinente vragen stelt over recht en gerechtigheid en vooral over de grijze zone die beide van elkaar scheidt. We spreken hier niet over voorspelbare maatschappijkritiek, maar over een overdachte en evenwichtige denkoefening die als een gedreven actiethriller werd ingeblikt. Ook dat klinkt opnieuw weinig respectvol ten aanzien van een vijftiger, maar Verheyen is duidelijk een volwassen regisseur geworden die de touwtjes op de set stevig in handen neemt. Zijn vastberadenheid leverde hem de regieprijs op het festival van Montréal en ongetwijfeld een interessante internationale verdeling op. Een ambitieuze Vlaming breekt internationaal door zonder zijn roots te verloochenen. Knap om zien.

Het Vonnis

09/10/2013
2013