Hollywood aan de Schelde

Na jaren van hard labeur, geld verzamelen en nog meer hard labeur kon Robbe De Hert op het afgelopen Filmfestival Oostende zijn documentaire HOLLYWOOD AAN DE SCHELDE in première laten gaan. Nu krijgt zijn goedmoedige geschiedenis van de Vlaamse film een release in enkele filmzalen.

Een hinkstapsprong door de Vlaamse film. Dat is HOLLYWOOD AAN DE SCHELDE van Robbe De Hert & co uiteindelijk geworden, een mooie aanvulling op Janssen & Janssens draaien een film (1989), een eerdere documentaire over het wel en wee in de Vlaamse filmwereld bedacht door het levende geheugen van de Vlaamse film, want dat is de Robbe al sinds mensenheugenis. Wel moet gezegd dat het gedeelte met onder meer de eerste verfilming van De Witte in 1934, via de volksfilms van Edith Kiel & Jan Vanderheyden, de situatie tijdens de bezetting, tot en met de komst van Georges Heylen die in Antwerpen een bioscoopmonopolie vestigde, veruit het sterkste is van het overigens zeer verdienstelijke document, zeker filmhistorisch gezien.

Doet de titel vermoeden dat hier bij ons nogal wat megalomanen in de wereld van de film rondlopen of er een bloeiende filmindustrie bestaat, niets is minder waar. Voor nogal wat Vlaamse filmmakers blijft Hollywood het mekka van de film waar je blijkbaar ooit in je leven een keer moet zijn gepasseerd. Niemand begrijpt die fascinatie. Al zullen de Oscarnominaties voor Daens, Iedereen beroemd en Rundskop daarbij wel een rol hebben gespeeld. Onder anderen Guy Lee Thys, Jan Verheyen, Erik Van Looy (“Je bent daar een soort verkeersagent”), Dominique Deruddere, Michaël R. Roskam en nu Adil El Arbi & Bilall Fallah hebben er even mogen rondscharrelen, maar zijn van een kale kermis thuisgekomen. En zijn daar voor eeuwig van genezen. Een leemte daarbij is wel dat de ondertussen failliet verklaarde Vlaamse filmproductiemaatschappij Corsan, die het dichtst bij de Hollywooddroom was genaderd, niet eens ter sprake komt.

Het uitgangspunt van documentairemaker Henri Storck indachtig (“Vertel je film aan de hand van anekdotes”), vroeg Robbe De Hert aan tal van mensen uit het vak welke Vlaamse film in al die jaren indruk heeft gemaakt en waarom. Dat levert amusante, snedige en best aardige anekdotes op, maar ook onthullingen zoals het feit dat twee commissies op de set van De leeuw van Vlaanderen in het oog hielden of regisseur Hugo Claus schrijver Conscience wel respecteerde. Van die film zegt Jan Decleir dan weer dat hij “de enige is die hem wél goed vond”. De enige beperking die Robbe zichzelf had opgelegd – behalve dat HOLLYWOOD AAN DE SCHELDE niet langer dan twee uur mocht duren – was dat er meestal slechts één film per filmmaker mocht worden vernoemd. En dus is er gekozen voor Zaman van Patrick Lebon (“een film noir in kleur”) en niet voor Hellegat, heeft niemand gedacht aan de merkwaardige acteursfilm Pauline en Paulette of aan misschien wel de ultieme (West-)Vlaamse film La vie sexuelle des belges. Om maar te zeggen dat de jaren 80 en 90 er wat bekaaid van afkomen, niet toevallig de periode waarin uit vrijwel elk dorp de bioscoop verdween.

Jammer ook dat de gekozen filmfragmenten niet allemaal even sprekend zijn, maar daar hadden de makers alles tegen, want niemand minder dan (de intussen gestopte) filmproducent Dirk ‘Menuet’ Impens weigerde elke medewerking aan de film. Gelukkig zijn er enkele stevige statements van Frank Van Passel in de film gesmokkeld. Zo betreurt hij dat sinds de komst van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) de oudere generatie Vlaamse filmers buitenspel is gezet. En zo dobbert HOLLYWOOD AAN DE SCHELDE olijk over de Schelde zonder veel rimpelingen te veroorzaken. De animatiefilm komt wel aan bod, maar de documentaire niet, zelfs niet in het hoofdstukje over Fugitive Cinema. Ook is het thema ‘de vrouw in de
Vlaamse film’ nog helemaal niet uitgediept, misschien is dat wel een onderwerp voor een nieuwe documentaire. Dé vraag die op ieders lippen ligt en waar maar geen reactie op wil komen, is waarom in Vlaanderen geen politieke thrillers en historische evocaties (meer) worden gemaakt. Wat de film terecht doet besluiten: “Vertel verhalen van bij ons en op onze manier!” Die zit!

Benieuwd wat Robbe De Hert en zijn producent Willem Thijssen te zeggen hebben over HOLLYWOOD AAN DE SCHELDE? Lees het interview na in ons oktobernummer.

Vertoningen: Cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door FREDDY SARTOR
onomatopee