The Homesman

Is THE HOMESMAN van Tommy Lee Jones een western? In Cannes was het alvast het gesprek van de dag. Zelf wil hij, de maker van het prachtige The Three Burials of Melquiades Estrada, dat zijn tweede regie allerminst zo genoemd wordt. Is de vraag relevant? Misschien niet, misschien wel? Maar het spreekt vanzelf dat commercieel gezien je je film best niet als western duidt. Want het is vandaag niet zo'n populair filmgenre... Je voelt dat er heel wat researchwerk (onder meer foto's over geestesziekte, schizofrenie, de constructie van huizen, geen bomen in het landschap enz.) aan te pas is gekomen om THE HOMESMAN zo waarheidsgetrouw en zo authentiek mogelijk in te kleden.

Het leven, de natuur  is hard, wreed in het Amerika van halfweg de negentiende eeuw. Zeker voor een vrouw alleen: Mary Bee (een erg sterke acteerprestatie van Hilary Swank). De diepgelovige, ongetrouwde vrouw exploiteert een kleine boerderij en weet met heel veel moeite en opoffering de eindjes aan elkaar te knopen. Een zoveelste man (allicht?), die even langs loopt wijst haar af als mogelijke huwelijkspartner. Ook toen al schrok een sterke vrouw de mannen af. Het is deze humor à la Tommy Lee Jones die voor een lichtere, luchtigere toon zorgt in een voorts best boeiend avontuurlijk verhaal dat ons even later door een dor en bar landschap zal doen reizen.

Om te kunnen ontsnappen aan haar lot aanvaardt Mary Bee – zij trekt het lot (een zwarte boon) – om drie vrouwen, die door omstandigheden gek zijn geworden, thuis op te halen en ze vervolgens naar een opvangcentrum te brengen, verderop in het land. Uiteraard is de trektocht geen gezondheidswandeling, ook al omdat haar onmiddellijk het onleuke gezelschap wordt opgedrongen van een (vogelvrij verklaarde) deserteur (Tommy Lee Jones zelf, meer vrijbuiter en profiteur dan iemand met verantwoordelijkheidszin, een echte cowboy in alle betekenissen van het woord, een overlever…). Terwijl zij vastbesloten is om de hondsmoeilijke tocht tot een goed einde te brengen zodat de drie vrouwen eindelijk een beetje behoorlijk kunnen worden opgevangen.

Van meet af aan voel je een feminiene insteek in THE HOMESMAN. Dat is dan ook het originele uitgangspunt van Lee's tweede regie. Mary Bee heeft de touwtjes in handen en geeft ze uiteraard niet zomaar  niet uit handen. Tommy Lee Jones, die met dit weinig bekende verhaal een brok geschiedenis van Amerika wil vertellen, schetst een meedogenloze en wrede wereld waarin iedereen het hard heeft om te (kunnen) overleven, waarin overleven veeleer toeval dan vanzelfsprekend of een kunst is. En waar het individu vaak aan zijn lot wordt overgelaten. En al mag THE HOMESMAN dan geenszins de allure, de impact en de oorspronkelijke vertelkracht hebben van The Three Burials... toch etaleert het aandoenlijke verhaal van Tommy Lee Jones – tot drie keer schuif je warempel van je stoel door een onverwachte kanteling in het verhaal – een enorme spankracht en speelt het twee acteurs uit die elkaar meer dan waard zijn.

Geschreven door FREDDY SARTOR

The Homesman

04/06/2014