Hope

Wanneer een ziekte terminaal toeslaat, moet je je dan gezegend of gedoemd voelen om tussen de technologieën van de 21ste eeuw te leven? Die vraag hangt in liefdesdrama HOPE boven Anja, een moeder met een hersentumor aan wie de hedendaagse technologische wonderen zowel hoop als wanhoop schenken.

Bijna tien jaar na haar langspeeldebuut presenteert Maria Sødahl een drama dat zich wikkelt rond de ziekte van een moeder die op het hoogtepunt van haar carrière staat. Nadat de sterfelijkheid choreograaf Anja (Andrea Bræin Hovig) in het gezicht slaat en haar nog maar weinig tijd gunt, flitst haar leven voorbij. Ze begint zich hevig zorgen te maken over de toekomst van haar talrijke kroost. Zal haar man, theatermaker Tomas (Stellan Skarsgård), wel voor hun kinderen kunnen zorgen? Hebben de kinderen een nieuwe moeder nodig? Of komt er toch nog een therapie uit de bus die haar leven zal redden? Vragen die zwaar op de relatie zullen wegen in aanloop naar haar operatie.

Menig cineast goot Sødahls terminale thema al in een snotterend drama. De Noorse regisseur weigert echter een tearjerker te maken van het vertrouwde verhaal over een ziekte die relaties binnen een gezin vergiftigt. HOPE probeert geen medelijden met de personages op te wekken, het maakt van hen geen heilige sukkelaars. In de plaats daarvan legt de ziekte de donkerste kantjes van de partners bloot.

De beperkte tijd die Sødahl haar personages geeft, zet aan tot heel snelle evoluties in hun karakters. Door het verhaal rond Kerstmis te plaatsen schept ze daar nog een extra geladenheid bovenop. Op een paar dagen tijd neemt de onzekerheid toe en omdat Anja voelt dat het einde nadert, omarmt ze de eerlijkheid. Dat levert interessante gesprekken op met Tomas, met wie de intimiteit de laatste jaren uitdoofde. Sødahl verwerkt deze afgekoelde liefde slim in haar decor. Telkens wanneer het koppel met elkaar converseert, staat Tomas tegen een koele, blauwe achtergrond: een blauw geschilderde muur, de blauwe tegels in de keuken, een donker raam waarachter het vriest. Licht, kaarsen en warme kleuren vergezellen daarentegen de stervende Anja. Naarmate de personages dichter bij elkaar komen, mag Tomas af en toe in dat warme licht treden. Omdat het verhaal zich rond Kerstmis afspeelt, kan de regisseur nog extra het contrast tussen warm en koud uitspelen. Ze filmt gevels waarlangs shoppers zich haasten door de sneeuw en zet daar het gezellige feestgedruis achter diezelfde gevels tegenover.

Verder blijft Sødahl met herhalingen spelen in zowel het decor als de enscenering. Zo bezoekt het koppel verschillende dokterspraktijken, waarbij de kijker de evolutie van de ziekte kan volgen. Sødahl plaatst Anja steeds zittend in een hoek van 45° tegenover de dokter. Soms laat ze een kaarsje branden tijdens de consultatie, waarmee ze de nadruk legt op de gepoogde tederheid die dokters willen creëren. Het typische, ijzige klaviergetokkel van de dokter doorprikt die echter meteen. Verder gebruikt Sødahl de kracht van herhaling om de evolutie tussen Anja en Tomas te illustreren. Dat gebeurt steevast op plekken waar het koppel ongestoord kan spreken. Wanneer het duo zich in het bed, in de auto of bij een vertrouwenspersoon bevindt, kan de kijker zich verwachten aan nieuwe onthullingen over hun relatie. Zo bekent Anja dat ze altijd haar eigen kinderen liever heeft gezien dan die uit Tomas’ vorige relatie. Dat kon de kijker voorspellen, want Anja’s kinderen komen meer in beeld en kunnen hun verdriet meer gestalte geven.

De kijker beleeft de film dan ook vanuit Anja’s perspectief. De camera leeft mee met elke emotie van de zieke moeder. Wanneer ze bedolven raakt onder emoties, gaat de camera met haar mee door de knieën. Wanneer haar zicht verslechtert, glijdt er een wazige filter over de lens. En wanneer ze zich haastend verplaatst, schokt de camera mee door de straten. Het sleurt de kijker mee in haar chaos en onzekerheid en maakt van HOPE een intiem, realistisch drama.

Vertoningen: Cinenews.

Geschreven door PIETER DESAEVER

Hope