How to Train Your Dragon 2

Een jonge Viking haalt in HOW TO TRAIN YOUR DRAGON een even jonge draak neer in een gevecht, verzorgt het dier dat zijn beste vriend wordt en samen met andere goede draken het Vikingdorp Berk verdedigt tegen slechte draken. Het verhaal van deze op een reeks populaire kinderboeken gebaseerde actie-animatiefilm is eenvoudig, de personages worden minder goed uitgewerkt dan de gevechten, maar het eindresultaat is wel charmant.

De sequel HOW TO TRAIN YOUR DRAGON 2 bewaart de sterke kant van de eerste film – adembenemende vlieg- en racescènes – en investeert meer in de personages en het verhaal. Wat resulteert in dramatische evolutie, tragiek en metaforische geladenheid. Terwijl de vaak lichtvoetige, humoristische toon niet belet dat er ook heel donkere scènes zijn. Want het verhaal van herenigingen en afgewende dreigingen is ook een verhaal van verlies. Alles start met een drakenrace waarmee Astrid en Rustik en co het dorp vermaken, terwijl Hiccup en Toothless op pad gaan om nieuwe werelden te ontdekken.

Onze avonturiers stuiten op een geheime grot waar wilde draken wonen. De vreugde wordt evenwel getemperd wanneer blijkt dat booswicht Drago Bludvist een drakenleger wil mobiliseren om een bloedige veroveringstocht te starten. Hiccup wil de vrede bewaren, maar raakt verwikkeld in een oorlog die ook zijn net opnieuw samengestelde gezin treft.

Filmregisseur Dean DeBlois serveert ons een auditief en visueel spektakel gedreven door kinetische energie dat afwisselend grappig, ontroerend en pijnlijk is. Escapisme, maar dan wel met een boodschap, want thema's zoals vriendschap, liefde, trouw, solidariteit en familie worden aangesneden. Zonder dat alles baadt in een hoera-sfeer, want trouwe vriend Toothless wordt ongewild de motor van een drama en geweld blijft niet vrijblijvend wanneer de dood Hiccups geliefden treft.

HOW TO TRAIN YOUR DRAGON 2 is lekker ouderwets entertainment dat kinderen behalve plezier ook een levensles aanreikt. Minpunt is dat Drago het enige 'gekleurde' personage is (hij zou 'verbrand' zijn), 'de ander' die 'van ver weg' komt en fel contrasteert met het blanke Vikinguniversum. Niet echt politiek correct, maar gelukkig wordt dat aspect niet uitvergroot en zweert drakentemmer Hiccup meer bij het multiculturele samenleven van draken en Vikings.

Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

How to Train Your Dragon 2

02/07/2014