The Hunger Games: Catching Fire

De zin “May the odds be ever in your favour” heeft vele lezers van Suzan Collins’ Hongerspelen-trilogie weten te inspireren. Zo ook Francis Lawrence, regisseur van de tweede film van het epos, THE HUNGER GAMES: CATCHING FIRE. Na hun overwinning op de jaarlijkse Hongerspelen trachten Katniss Everdeen en Peeta Mellark te wennen aan hun nieuwe leven als bevoorrechte winnaars, maar vooral te vergeten wat ze hebben moeten doorstaan. Hun duo-winst heeft echter een vonk doen ontstaan in het onderdrukte Panem, die kan opflakkeren tot een volwaardige opstand met Katniss – the girl on fire – als inspiratie en bron van hoop.

Om deze mogelijkheid in de kiem te smoren besluit President Snow de opstandelingen hun hoop weg te nemen door de deelnemers aan de derde Kwartskwelling (elk 25-jarig jubileum van de Hongerspelen) te selecteren uit de al bestaande winnaarsgroep, met de zekerheid dat Katniss opnieuw deelneemt. Geen enkel ander meisje uit District 12 heeft immers ooit de Spelen gewonnen. De tweede film zal de fans van de eerste zeker niet teleurstellen. De door Gary Ross opgezette trends worden allemaal doorgetrokken en versterkt. De dialogen blijven zeer (soms misschien zelfs iets te) trouw aan het boek en de gekozen wijzigingen zijn te verklaren in hun filmische context. Was de chef foto een Belg, ook de computer-gegenereerde effecten zijn van een degelijk niveau. Bovendien worden deze prachtige beelden perfect aangevuld door de meeslepende muziek van James Newton Howard.

Wat acteerwerk betreft scheert Oscarwinnares Jennifer Lawrence hoge toppen. De grootste pluim is toch echt wel voor het kostuumdesign. De prachtige, kleurrijke, quirky outfits van Effi Trinket – de escorte van de tributen uit District 12 – stelen de show. En wanneer Katniss voor de ogen van geheel Panem transformeert in een spotgaai, haar vroegere amulet en het nieuw-aangenomen symbool van de opstand, lijkt de Oscar voor Beste Kostuums binnen schot.

THE HUNGER GAMES: CATCHING FIRE wakkert in elk geval de hoop aan op nog meer en nog beter. Nu maar afwachten of het tweedelige Spotgaai, net zoals haar literaire waardesymbool, de hoge verwachtingen die Francis Lawrence bij deze heeft gewekt inderdaad ook kan waar maken.

Geschreven door ELINE DURT

The Hunger Games: Catching Fire

27/11/2013