The Hunger Games: Mockingjay – Part 2

Dames en heren. Welkom bij de 76ste Honger Spelen. Katniss Everdeen leeft en is meer dan ooit vastbesloten president Snow te vermoorden. Zeker nadat haar beste vriend Peeta door hem werd gemarteld. Rebellenleider Coin heeft echter andere plannen met Katniss en gebruikt haar voornamelijk als promomeisje en gezicht van de revolutie. Op die manier probeert ze de sympathie van de Districten te winnen om na de dood van Snow zelf een gooi te doen naar het presidentschap. Met succes want sinds lange tijd verenigen alle Districten zich in de strijd tegen het Capitool. Zal Katniss erin slagen haar missie te voltooien en gerechtigheid te doen geschieden? Kan ze Coin vertrouwen? Of belangrijker nog zal ze erin slagen de vriendschap tussen haar en een gehersenspoelde Peeta terug te herstellen?

THE HUNGER GAMES – MOCKINGJAY PART 2, het laatste deel van The Hunger Games, lijkt alle teleurstellingen van de vorige drie weg te vagen want start groter, dreigender, gevaarlijker en spannender. Filmregisseur Francis Lawrence bouwt weliswaar zijn film van begin tot einde goed op en het verhaal kabbelt rustig en gezapig twee uur door. Maar dat is juist het probleem. Het is allemaal te oppervlakkig. Zelfs de personages kunnen niet overtuigen door een tekort aan diepgang. De actiescènes zijn wel imposanter maar te kort en niet consequent genoeg. En de revolutie lijkt meer op een vijf minuten durende passage. De overwinning komt te snel, te gemakkelijk. Maar en dat is gelukkig een groot pluspunt. THE HUNGER GAMES is zeer actueel. En is de perfecte weerspiegeling hoe een oorlog meer en meer gevoerd wordt via de media en sociale netwerken dan op een slagveld.

Een volk, een land of een individu misbruikt in een machtsspel tussen dictators en mensen achter de schermen. Zeer moeilijk soms om de waarheid te achterhalen door de kortzichtige, politiek gestuurde nieuwsberichtgeving. Wie is goed en wie slecht? Onschuldige slachtoffers worden gemaakt om 'een hoger' doel te kunnen bereiken. De vraag is: met welke bedoelingen?

MOCKINGJAY PART 2 is het sluitstuk van de succesvolle trilogie 'The Hunger Games', naar de populaire boekenreeks van Suzanne Collins. De films die van Jennifer Lawrence  een superster maakte. Tijdens de promotour wordt zij dan ook alsmaar vaker als uithangbord gebruikt. Terwijl ze al herhaaldelijk de ongelijkheid van actrices (ten opzichte van acteurs) in Hollywood aan de kaak stelt. Nu door de filmproducenten en de media zelf gebruikt als manipuleerbare pion in haar eigen Honger Spelen. Ironisch toch.

Geschreven door JOKE MAGNÉ

The Hunger Games: Mockingjay – Part 2

18/11/2015