The Iceman

Realiteit overstijgt altijd fictie. Maar soms voegt een gefictionaliseerde versie aan de waanzinnige werkelijkheid nog een dimensie toe. Bijvoorbeeld wanneer je een klasse-acteur zoals Michael Shannon in de huid laat kruipen van een meedogenloze huurmoordenaar die tegelijk voor zijn gezin de ideale echtgenoot is. Wie Shannon aan het werk gezien heeft in My Son, my Son what have you Done van Werner Herzog weet hoe enigmatisch hij kan zijn terwijl hij tegelijkertijd meer dan een laag blootlegt in een schijnbaar onpeilbare persoonlijkheid.

THE ICEMAN, de nieuwe film van Ariel Vromen, heeft meer troeven dan zijn hoofdrolspeler, maar we beginnen met hem omdat hij en zijn kompaan-acteurs deze groezelige thriller naar een onwaarschijnlijk niveau van beklemming tillen. Denk aan de puur fysieke présence van Eric Bana in Chopper, voeg er de arthouse persoonlijkheid van James Gray aan toe en ten slotte de verhalende kracht en complexiteit van Scorseses Goodfellas, en je komt aardig in de buurt van dit portret van een kille, angstaanjagende, maar immer intrigerende moordenaar.

Richard Kuklinski beweerde zelf meer dan 100 moorden te hebben gepleegd. Hij dankt zijn bijnaam aan de vreemde gewoonte om de lijken van zijn slachtoffers te bevriezen, zodat het vaststellen van het tijdstip van overlijden een onbegonnen zaak wordt. Kuklinski was een complexe persoonlijkheid, die begon te moorden om de haat tegen zijn vader uit te leven, tot hij tot de conclusie kwam dat hij evengoed geld kon vragen voor zijn aparte kwaliteiten.De film maakt het zichzelf niet gemakkelijk en stapelt de plotlagen dik. Het dubbelleven van de moordenaar annex huisvader, zijn complexe relaties met maffiabazen, inzicht in zijn getroebleerde persoonlijkheid, het actiepotentieel van zijn gewelddadig leven… Toch is het een heldere, nooit haperende actiethriller.

De film baseert zich op de lichtjes fictieve biografie die Anthony Bruno schreef en op een HBO-televisieserie waarin Kuklinski uitgebreid werd geïnterviewd in de gevangenis. Het is het soort levensverhaal waar geen verzonnen scenario ooit tegenop kan. En vergeef ons dan ook te schrijven dat, als het verhaal op een dergelijke aangrijpende en intense manier verfilmd kan worden, er wat ons betreft nog Kuklinski’s op mogen staan.

The Iceman

05/06/2013
2012