The Ides of March

“Beware the Ides of March!” zijn de woorden van een ziener voor Julius Caesar in Shakespeares gelijk- namige stuk. Met die waarschuwing voorspelde hij het complot en de moord op 15 maart op Caesar met 23 messteken. In Clooneys vierde film zijn de messteken waar de titel naar verwijst metaforisch. Om iets te bereiken moet je in de politiek over lij- ken gaan, lijkt de boodschap te zijn. Tot welke par- tij je behoort, maakt daarbij niet zoveel uit; zowel bij de Democraten als bij de Republikeinen gebeu- ren er onfrisse praktijken. Dat idee is natuurlijk niet nieuw, maar het is wel verfrissend dat Cloon- ey, die zijn sympathie voor de Democraten nooit onder stoelen of banken heeft gestoken, juist een presidentskandidaat uit die partij kiest voor zijn film. Hij noemt THE IDES OF MARCH daarom ook liever een “politieke thriller” dan een “politie- ke film”; hij wil geen politiek standpunt innemen, wel de kwalijke praktijken laten zien die nodig schijnen te zijn om een presidentskandidaat aan voldoende stemmen te helpen. Aan de basis van THE IDES OF MARCH ligt het toneelstuk ‘Farragut North’ van Beau Willimon, die ook meeschreef aan het scenario. Willimon verwerkte zijn eigen erva- ringen in dat stuk; in 2004 werkte hij mee aan de campagne voor Howard Dean, toen die probeerde om presidentskandidaat te worden. Willimon stelde zijn personages samen uit de talloze types die hij in die baan is tegengekomen. Clooney zelf speelt de charismatische kandidaat Mike Morris, en Ryan Gosling is bijzonder overtuigend als cam- pagnevoerder Stephen Meyers, de idealist tussen de cynici, die aanvankelijk een blind vertrouwen in Morris heeft. Maar natuurlijk blijkt die niet de integere hoop voor de Verenigde Staten te zijn, zo- als Meyers gedacht had, en net zoals Caesar blind wil blijven voor de tekens aan de wand zal ook hij het mes pas in zijn rug voelen wanneer het te laat is. Ook al brengt THE IDES OF MARCH misschien geen nieuwe inzichten, de goed opgebouwde thriller verveelt geen moment. ×

Geschreven door EVELIEN VAN VESSEM

The Ides of March

26/10/2011