If I Stay

De zeventienjarige celliste Mia beleeft de laatste tijd een emotionele rollercoasterrit: ze leert zichzelf beter kennen, ontdekt haar ambities in het leven en beleefde haar eerste echte liefde met Adam, met wie ze momenteel het contact heeft verbroken. Wanneer haar loverboy weer in de stad opduikt om er op te treden met zijn rockband, weet Mia niet goed of ze opnieuw toenadering moet zoeken. En wanneer ze toegelaten wordt tot een prestigieuze muziekschool in New York, komt ze voor de keuze tussen haar artistieke dromen en de liefde te staan.

Alsof die opties haar nog niet genoeg uit balans halen, raakt ze tijdens een tocht over een met sneeuw bedekte weg samen met haar ouders betrokken bij een auto-ongeval. Ze blijkt meteen daarna in coma te belanden, en kijkt – terwijl ze via haar ziel een buitenlichamelijke ervaring beleeft – naar haar huidige en vroegere leven. Kiest ze voor het hiernamaals of blijft ze nog even in haar aardse lichaam en keert ze terug naar Adam? De relatie met Adam wordt daarnaast in onsamenhangende flashbackstijl in beeld gebracht.

Dat is de insteek van IF I STAY, de eerste langspeelfilm van regisseur R.J. Culter, die zich daarvoor hoofdzakelijk met documentaires en tv-werk bezighield. Hij maakt van het op het boek van de Amerikaanse jeugdschrijfster Gayle Forman gebaseerde scenario een behoorlijk manipulatieve, met holle dramatiek en meligheid doorspekte tearjerker, die wellicht hoofdzakelijk bedoeld is voor het doelpubliek van de Twilight-saga. De volwassen thema's en keuzes tussen leven, dood, ambities en liefde worden op geen enkel moment terdege uitgespit, maar hoofdzakelijk ingeschakeld als emotionele bliksemafleiders.

Hier en daar schemert er stilistisch iets door van The Lovely Bones (2009) van Peter Jackson, wat vooral de verdienste is van DOP John de Borman, die eerder ook An Education (2009) filmde. Chloë Grace Clouds of Sils Maria Moretz is zeker meer dan de zoveelste Hollywoodstarlet, en beschikt wel degelijk over acteertalent. Daarom is het dubbel zo bedroevend dat ze al te vaak in voor haar capaciteiten ontoereikende rollen verzeild raakt. IF I STAY is wellicht nog genietbaar als vrijdagavondfilm op televisie, maar om er nu een tripje naar de bioscoop voor te maken?

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

If I Stay

10/09/2014