Il capitale umano

De titel van de film ‘Menselijk kapitaal’ is een economische term die de menselijke meerwaarde (kennis, opleiding, sociaal milieu, culturele bagage …) aanduidt, de positieve bijdrage in het economische productieproces. In zijn carrière beweegt de Italiaanse filmer Paolo Virzì zich tussen ingehouden komedie en drama, vooral gefocust op het vormingsproces van een persoon, onder meer in Caterina va in città (2003) of N (Io e Napoleone) (2006). Dat hij zijn omgeving vanuit een links standpunt bekijkt komt het sterkst tot uiting in Tutta la vita davanti (2008), een ironische titel, ‘Het hele leven vóór zich’, over het fenomeen van de callcenters.

In zijn nieuwe film IL CAPITALE UMANO toont hij het begrip ‘menselijk kapitaal’ in zijn negatieve dimensie: niet de verworven meerwaarde als verrijking, maar de hang naar rijkdom die ontmenselijkt. Dat de oorspronkelijke roman van de Amerikaanse Stephen Amidon probleemloos kon worden overgeplaatst van Connecticut naar het Noord-Italiaanse Brianza (Berlusconi-territorium) wijst op het globale karakter van het verschijnsel. Virzì behoudt grotendeels de structuur van de roman waarin drie families betrokken zijn. Terwijl Amidon de verbindende gebeurtenis – een ongeluk op Kerstavond – halverwege neerzet, begint de film daarmee. Zo wordt à la Rashomon de voorgaande periode beschreven vanuit drie invalshoeken.

Roman en film zijn echter minder toegespitst op de waarheid over het ongeval dan wel op de beschrijving van de families. Een vastgoedmakelaar (hoofdstuk Dino) die rijkdom en status wil veroveren en een riskante investering doet in de financiële groep van een rijke broker, de brokersfamilie met een onbevredigde echtgenote/machteloze moeder (hoofdstuk Carla) en Dino’s dochter (hoofdstuk Serena), aanvankelijk het liefje van de brokers zoon maar dan aangetrokken door een fragiele leeftijdgenoot die in behandeling is bij haar stiefmoeder, een psychotherapeute.

Behalve de wat clichématige broker zijn alle personages en hun doen en laten geloofwaardig uitgetekend. De fotografie verandert niet alleen van tint door de overgang van zomer naar winter, maar volgt de crisis waarin de protagonisten verglijden. IL CAPITALE UMANO was goed voor de Canvas-Prijs Film Fest Gent en is de Italiaanse inzending voor de Oscar 2014.

Geschreven door MARCEL MEEUS

Il capitale umano

21/01/2015