Imagine Waking Up Tomorrow and All Music Has Disappeared

Muziek in het tijdperk van technische reproduceerbaarheid

De Schotse musicus Bill Drummond is bij het grote publiek wellicht het bekendst als de helft van de elektronische band The KLF, die het in de vroege jaren 1990 zelfs even tot best verkopende groep ter wereld schopte. Maar het succes beviel niet en in 1992 stopte het tweetal ermee. Twee jaar later verbrandden ze de overblijvende winst (één miljoen pond sterling) tijdens een opzienbarende performance. Drummond is sindsdien in de weer met diverse artistieke projecten, onder meer het koor The17. Dat telt geen vaste leden, geeft geen optredens en brengt evenmin opnamen uit. Want ingegeven door frustratie met de mp3-revolutie, waarbij muziek een gebruiksvoorwerp werd, zweerde Drummond opgenomen muziek af.

Een en ander is het onderwerp van de geestverruimende documentaire IMAGINE WAKING UP TOMORROW AND ALL MUSIC HAS DISAPPEARED van de Duitse cineast Stefan Schwietert, een specialist van muzikale onderwerpen (Balkan Melodie, Heimatklänge, El acordeón del diablo). We volgen Drummond op zijn tocht door het hoge noorden van Engeland en Ierland, op zoek naar gelegenheidszangers. Hij leert hun een handvol noten aan, repeteert even en neemt het resultaat dan op. Aan het eind van de reis mixt hij alle opnamen tot één compositie, die eenmalig ten gehore wordt gebracht en vervolgens onherroepelijk wordt gewist. Tussen de bedrijven door geeft hij uitleg over dit en andere projecten, waarmee hij intussen verschillende continenten aandeed. De bedoeling is altijd dezelfde, namelijk mensen bewust maken van hun creativiteit. Schwietert komt zelf niet in het stuk voor, al hoor je hem van achter de camera wel laconieke vragen stellen aan Drummond. Tijdens het portret van deze principiële provocateur leer je ook de beweegredenen achter zijn artistieke filosofie kennen. Conform zijn opvattingen is het geheel voorzien van louter live vertolkte, vocale muziek.

IMAGINE WAKING UP TOMORROW AND ALL MUSIC HAS DISAPPEARED kun je nog het best omschrijven als een kruising tussen een roadmovie en een artistiek manifest. Deze opgestoken middelvinger aan het adres van de muziekindustrie houdt tegelijk een oproep in om muzikale (en andere) scheppingskracht te bevrijden uit de commerciële ketenen van regels en formats.

Meer info
Programmatie

13/01/2017