Incompresa

Niemand begrijpt Aria. Haar klasgenootjes niet, haar zussen niet en het minst van al haar ouders. Hoewel ze opgroeit in een artistiek gezin, faalt iedereen rondom het 9-jarig meisje te erkennen hoe uitzonderlijk ze wel niet is. Compleet genegeerd neemt ze haar toevlucht in ingebeelde fantasieën van liefhebbende ouders en vindt ze nog het meeste vriendschap en genegenheid bij een zwarte straatkat.

Na The Heart Is Deceitful Above All Things (2007), haar vorige langspeelfilm, zoomt ex-actrice Asia Argento voor haar nieuwste film opnieuw in op een ongelukkige kindertijd. Dit keer is het haar eigen onzalige jeugd die ze naar het scherm heeft vertaald. De eigenzinnige actrice en cineaste, officieel genaamd ‘Aria’ in plaats van ‘Asia’, sprak al eerder openhartig over haar getroubleerde relatie met haar ouders, horrormeester Dario Argento en actrice Daria Nicolodi. Het gevoel van verwaarlozing dat zij ervaarde als dochter van deze twee grootheden uit de Italiaanse cinema loopt als rode draad door INCOMPRESA.

Argento laat geen spaander heel van haar ouders. La madre en il padre slaan een belachelijk figuur. Hoewel ze hen een ander beroep geeft – de moeder als pianiste en socialite en de vader als filmster – is de boodschap duidelijk. Geobsedeerd door imago – de vader doet denken aan  een levende versie van Malibu Ken – en hun eigen plezier – de moeder fladdert van de ene minnaar naar de andere –-laten ze Aria aan haar lot over. De twee besluiten na hun scheiding elk slechts tijd en ruimte te spenderen aan één van hun drie dochters. Resteert: Aria. Uiteraard. Het meisje wordt vervolgens als een pingpongballetje heen en weer gekaatst tussen twee huizen en belandt meer dan eens op straat.

Toch bevat INCOMPRESA niet de aura van hopeloosheid  waarvan The Heart zo doordrongen was. Ondanks het gebrek aan liefde houdt Aria vast aan haar naïviteit en wereldvreemdheid. Haar geanimeerde persoonlijkheid en de humor die daaraan ontspringt zorgen voor luchtigheid op de momenten dat je als kijker snakt naar een adempauze. Niettemin blijft INCOMPRESA een pijnlijk zelfportret  van Argenta’s kindertijd. Of het echt zo geweest is zullen we nooit weten. Voor Argenta en haar familie bestaat naar alle waarschijnlijkheid niet één waarheid. Wat wel zeker is, is dat voor Argenta de daad van het filmmaken op zijn minst gedeeltelijk gelijk is komen te staan aan zelfreflectie. Met INCOMPRESA gaat ze op haar élan door van haar langspeeldebuut, Scarlet Diva (2000). Het spiegelkijken ligt er dik op, maar blijft niettemin boeien. Met dank ook aan de soundtrack. De kindertijd en late adolescentie hebben we gehad. Mogen we binnenkort een prent over Argenta’s ervaringen als actrice, dan wel volwassen filmmaakster verwachten dan?

Geschreven door NANA VAN DE POEL

Incompresa

01/04/2015