Inside Out

Pete Docter kennen we als een van de creatieve sleutelfiguren van de Californische computeranimatiestudio Pixar, een Disney-onderdeel. Hij had een stevige vinger in de pap van 'Toy Story' (1995). Later schreef en regisseerde hij 'Monsters, Inc' (2001) en 'Up' (2009). In INSIDE OUT richt Docter nu de schijnwerpers op de ‘stemmetjes’ die de gevoelens van het 11-jarige meisje Riley influisteren.

De filmmaker draait daartoe het kinderbrein binnenstebuiten en toont hoe het er aan de commandotafel in het hoofdkwartier van Riley’s brein aan toe gaat. Doorgaans heeft het wezentje Plezier de meeste knopjes en hendeltjes onder controle, maar ook haar collega’s Verdriet, Angst, Woede en Afkeer eisen om beurt hun deel van Riley’s gevoelens op. 

De leefwereld van het meisje wordt overhoop gehaald als haar vader een job krijgt aan de Amerikaanse westkust en het gezinnetje van Minnesota naar Los Angeles verhuist. Nieuwe omgeving, kil huis, een school zonder bekende gezichten, een ontgoochelend debuut in de lokale ijshockeyclub…

Ondertussen is er iets doms gebeurd in het hoofdkwartier: in een poging een aantal van Riley’s ‘basisherinneringen’ (voorgesteld als kleurrijke bollen) te beschermen, wordt Plezier samen met Verdriet het hoofdkwartier uitgekatapulteerd en beginnen de twee aan een gevaarlijke terugtocht. Zonder te verklappen hoe Riley op de kennismaking met haar nieuwe omgeving zal reageren, toch zeggen dat het de drie overgeblevenen aan de controletafel (Angst, Woede en Afkeer) zijn die een paniekerig commando naar Riley sturen en wellicht niet het meest doordachte…

De film koppelt constant terug tussen wat er binnen Riley’s brein gebeurt (inside) en hoe ze zich vervolgens ‘in het echt’ gedraagt (outside). Kwestie van vooral jonge kijkers te blijven boeien en hen niet met een te abstracte animatiefilm op te zadelen. Wat het volwassen deel van de toeschouwers dan weer zal plezieren is hoe de regisseur van de zwerftocht van Plezier en Verdriet door Riley’s brein gebruik maakt om functies zoals het abstracte denken en het dromen (à la minute geproduceerd in een speciale filmstudio binnen ons brein) grappig te belichten. Het is lachen geblazen als Docter heel kort ook toont hoe het er in de commandokamers van Riley’s ouders, haar hond en een kat aan toe gaat. Het basisgegeven van INSIDE OUT is fantastisch maar scenariogewijs ook vol valkuilen. De sterkte van deze animatiefilm is dat hij evenwicht weet te behouden en daardoor tot het einde boeit.

Geschreven door LUK MENTEN

Inside Out

24/06/2015
Regisseur: 
Productiejaar: 
2015
Distributeur: 
The Walt Disney Company

Media: